Publicerad: 2007-05-07

Elever får lära sig hur man poppar godast popcorn

NYHET Under vecka 19 (7-11 maj) får över 2000 elever i Umeå tillfälle att göra allt från att titta på solen i solteleskop, lära sig hur Öns avloppreningsverk fungerar till att förstå hur man kan skapa en matematisk modell för bästa popcorn!

För fjärde året i rad arrangeras En nyfiken vecka för att väcka förundran och intresse inför naturvetenskap och teknik bland eleverna i grundskolans åk F-9. Institutioner vid Umeå universitet, kommunens gymnasieskolor och företag har skapat över 100 aktiviteter som erbjudits grupper från grundskolan.

En nyfiken vecka är ett samarbete mellan Umeå universitet, Västerbottens handelskammare och Umeå kommun.

Fullständigt program finns att ladda ned via www.umea.se/not > program 2007.

För mer information kontakta: Olof Lindberg, Gymnasiechef, Dragonskolan tel: 090-16 24 01 e-post: olof.lindberg@umea.se

Kristina Ledman, samordnare "En nyfiken vecka" tel: 090-16 24 46/ 070-597 80 79 e-post: kristina.ledman@umea.se

Redaktör: Karin Wikman