Publicerad: 2015-06-01

Elever forskar under sommarlovet

NYHET För sjätte året i rad organiserar forskare vid Umeå universitet ett forskarläger för ungdomar som har gått ut årskurs 7. Det naturvetenskapliga lägret pågår 10–14 augusti vid Umeå universitet, Umevatoriet och Energicentrum. Elever från olika skolor kommer att få prova på forskning under veckan.

– Syftet med lägret är att fånga elevernas intresse för naturvetenskap och visa hur naturvetenskaplig forskning går till. Dessutom får de en möjlighet att möta personerna bakom forskningen som bedrivs här i Umeå, säger Lisa Lundin, kemiska institutionen, som är huvudansvarig för lägret.

Veckans program består av en mängd olika moment där forskare från olika naturvetenskapliga discipliner såsom kemi, växtfysiologi, matematik, fysik, medicin och vetenskapshistoria är involverade. Eleverna kommer från skolorna i Umeå kommun.

Första dagen kommer de att tillbringa vid Umeå Energicentrum med samarbetsövningar och middagen tillagas ute i naturen. Dag 2–4 kommer eleverna till de olika institutionerna vid Kemiskt Biologiskt Centrum vid universitetet och får lösa olika uppgifter, bland annat bygga en månlandare och lösa en mordgåta.

På avslutningsdagen fredag 14 augusti kommer de att sammanställa sina forskningsresultat på en affisch och presentera för varandra och intresserade anhöriga. Lägret avslutas med en föreläsning i naturvetenskapshistoria.

– Vi hoppas att det blir en rolig, spännande och inspirerande vecka för deltagarna. Förhoppningsvis lyckas vi också locka någon att välja en framtida karriär inom naturvetenskap, säger Lisa Lundin.

Arrangör för forskarlägret är Umeå universitet i samarbete med Umevatoriet.

Journalister är välkomna att besöka forskarlägret under hela veckan.

Läs mer om forskarlägret

För mer information, kontakta gärna:

Lisa Lundin, projektledare, Kemiska institutionen, Umeå universitetTelefon: 070-6194663
E-post: lisa.lundin@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog