Publicerad: 2021-02-26

Elitidrottsstudent Evelina Wickbom VM-medaljör

NYHET Evelina Wickbom, student vid Orienteringens kompetenscentrum i Umeå (OKC) samt vid Civilingenjörsprogrammet i bioresursteknik 300 hp, har nyligen vunnit VM-brons i jaktstart i skidorientering.

VM i skidorientering arrangeras under dagarna 24-28 februari i Estland. Elitidrottsstudent Evelina Wickbom har inlett mästerskapet starkt. I den inledande Sprinttävlingen slutade Wickbom på en sjätte plats, under gårdagens jaktstart tog Umeåstudenten brons och fick kliva upp på prispallen för att ta emot sin första VM-medalj.

- Det var en tuff bana, med svår orientering och väldigt löst i snön. Jag är väldigt glad över att jag kunde hålla ihop loppet på ett så bra sätt och det känns fantastiskt att jag får med mig en medalj. Jag har fått en nytändning till denna säsong. Tidigare har jag alltid haft orienteringstekniken som min stryka, men nu upplever jag att jag utvecklas mycket även i skidåkningen. Och det krävs ju att ha båda delarna för att det ska räcka hela vägen till medalj, säger Evelina i en intervju med Svenska Orienteringsförbundet.

Tillvardags studerar Evelina på Civilingenjörsprogrammet i bioresursteknik 300 hp vid Umeå universitet samt är antagen till Orienteringens kompetenscentrum i Umeå (OKC) vid Idrottshögskolan.

I herrarnas jaktstart blev Elitidrottsstudent Rasmus Wickbom bäste svensk på en åttonde plats. Rasmus är student vid OKC och studerar vid Tränarprogrammet.

VM-programmet

Onsdag 24 februari: Sprint