Publicerad: 2016-04-18

Elitidrottsstudent Jonas Leanderssons resa mot VM-guld

NYHET Jonas Leandersson är elitidrottsstudenten som blivit bäst i världen i sin idrott. Enligt honom finns inget standardrecept "så blir du bäst i världen" utan stor träningsvilja, struktur och ett välplanerat träningsupplägg samt förmågan att dra lärdom av misstag är några av nycklarna till framgång.

Reportage om Jonas Leandersson, Elitidrottsstudent vid Umeå universitet, i VK 160326

Jonas Leandersson är elitorienterare på landslagsnivå och har bland annat vunnit två världsmästerskap och tre europamästerskap. Parallellt med sin idrottskarriär läser Jonas Magisterprogrammet i fysioterapi vid Umeå universitet. I februari föreläste Jonas med föreläsningsrubriken "Nyckeln till framgång" som uppmärksammades med ett reportage i VK 160326. Under föreläsningen delade Jonas med sig av sina erfarenheter kring sin elitsatsning, hur han arbetat för att kunna prestera när det gäller som mest.

Jonas provade många olika idrotter under sin uppväxt, men det var hockeyn som stod högst i kurs fram till 15-årsåldern. Då började han känna att han ville satsa mer individuellt och sökte till ett orienteringsgymnasium. Jag gick från en träningsmiljö i ishallen där precis allt var serverat till att tvingas ta väldigt mycket ansvar själv, men det var nyttigt säger Jonas i reportaget i VK 160326.

Jonas Leandersson tog i augusti 2015tog VM-guld i sprintorientering i Skottland. Jonas resa från ishockeyhallen till VM-guld har bestått av både medgångar och motgångar. Det finns inget standardrecept "så blir du bäst" däremot är välplanerad träningsupplägg, struktur, stor dos av träningsvilja och förmågan av att lära sig av sina misstag några av framgångsfaktorerna. -Det är av mina största misstag som jag faktiskt lärt mig allra mest, det är då jag har vuxit som idrottare säger Jonas. Den mentala uppladdningen kan vara skillnad mellan ett lyckat lopp och ett lopp av fiasko, det är viktigt att inte låta nervositetstankar sätta käppar i hjulet. Jag är min egen största konkurrent.

-Att vara elitidrottare är en livsstil, i stort sett alla beslut jag fattar i min vardag kan på ett eller annat sätt förknippas med idrotten och då måste den ge mer glädje och energi än den tar, annars skulle det inte fungera berättar Jonas.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson