Publicerad: 2015-12-02

Elitidrottsstudent revanschsugen inför årets säsong

NYHET Elitidrottsstudent Erik Blomgren fick i princip hela förra säsongen förstörd av en virusinfektion. I det senaste numret av Skogsport berättar Erik om sin satsning inför årets säsong med målsiktet på EM och världscupen.

Reportage om elitidrottstudent Erik Blomgren i den senaste utgåvan av Skogssport, nr 9 2015

Erik Blomgren är elitidrottsstudent vid Umeå universitet. Han läser på Civilingenjörsprogrammet inom industriell ekonomi och har ett skrivet elitidrottsavtal med Umeå universitet, ett avtal som hjälper honom att kombinera sin elitsatsning i skidorientering med sina akademiska studier. Erik är också en av de tolv studenter som ingår i Orienteringens Utvecklingscentrum (OUC) vid Idrottshögskolan. Via OUC erbjuds de aktiva studenterna organiserade och dagliga träningar, både med och utan karta.

Erik drabbades under fjolårets säsong av en virusinfektion i luftrören som hindrade honom från att träna under en längre period. I stället för att stå på startlinjen i de stora internationella tävlingarna fick Erik starta i mindre tävlingar i omnejden kring Umeå. Trots motgångarna omvärderade Erik säsongen och ställde siktet på sprint-SM samt militära-VM. En omvärdering som visade sig ha stor framgång, Erik vann både sprint-SM samt medeldistansen i militär-VM.

-Säsongsavslutningen blev ju jättejättebra. Det var väldigt skönt att ändå lyckas och därmed vända säsongen till att bli helt okej ändå, säger Erik i Skogssport nr 9 2015.

Inför säsongen 2015/2016 har elitidrottsstudent Erik Blomgren haft en försäsongsträning som skiljer sig från de han tidigare haft. Tillsammans med en barndomsvän har han cyklat från Washington DC till San Fransisco, 6 191,2 km, på åtta veckor. Inför årets tävlingssäsong har Erik sitt sikte inställt på EM i Österrike som arrangeras i månadsskiftet februari/mars och på Världscupen. Världscupen inleddes i Finska Ylläs under dagarna 27 november – 1 december. Nästa världscup går 22-27 januari i Oberwiesenthal, Tyskland.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson