Publicerad: 2015-02-04

Elitidrottsstudenter medverkar på Kunskapsnoden

NYHET Umeå universitet fyller 50 år och utökar Kunskapsnoden 2015 detta jubileumsår. Ny utexaminerade elitidrottsstudenten Helena Jansson och elitidrottsstudent Elina Landström medverkar i Kunskapsnoden 2015 genom samtal med rektor Lena Gustafsson.

Av anledningen att Umeå universitet 2015 firar 50 år av utveckling i en alltmer globaliserad värld utökas programmet under Kunskapsnoden detta jubileumsår.

I Kunskapsnoden 2015 läggs fokus på några av de områden Umeå universitet genom sin forskning och utbildning är en viktig aktör i samhällsutvecklingen, men också på hur Umeå universitet erbjuder personliga lösningar som möjligheten att kombinera studier med en satsning på elitidrott. Elitidrottsstudent Helena Jansson och Elin Landström medverkar i samtal med rektor Lena Gustafsson.

Helena Jansson har just avslutat sina studier på läkarprogrammet vid Umeå universitet. Hon är en av de första studenterna som Umeå universitet tecknat elitidrottsavtal med och har totalt 2 VM-guld, 5 VM-silver och 6 VM-brons i orientering i sin meritlista. Under fem år har hon dessutom blivit utsedd till Årets orienterare. Helena är uppvuxen i Skövde och tävlar för Leksands OK.

Elin Landström studerar sin fjärde termin på Juristprogrammet vid Umeå universitet. Hon har varit på ett A-lagsläger och spelat 33 ungdomslandskamper i fotboll. Elin Landström kommer från Vännäs och gör i år sitt sjunde år i Umeå IK FF som hon spelat 78 damallsvenska matcher för.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson