Publicerad: 2014-09-26

Elitidrottsstudenter tilldelas stipendier

NYHET Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet tilldelas Riksidrottsförbundets och Svenska spels Elitidrottsstipendium i samband med Idrottsgalan den 19 januari 2015.

Riksidrottsförbundet (RF) och Svenska spel delar årligen ut ett Elitidrottsstipendium som ska möjliggöra för den aktiva att kunna kombinera elitidrott och studier efter gymnasietiden. Stipendiet är på 40 000 kr/stipendiat. Stipendiet har delats ut sedan 80-talet och flera framgångsrika idrottare har tagit emot stipendiet.

Närmare trehundra idrottare har ansökt om stipendiet för studieåret 2014/2015. Av dessa sökande har 5 studenter från Umeå universitet blivit utvalda:

Therese Boström, fotbollElin Landström, fotbollSofie Andersson, innebandyIza Rydfjäll, innebandy
Elina Rönnqvist, styrkelyft

Elitidrottsstudenterna kommer att ta emot sina stipendier i samband med Idrottsgalan den 19 januari 2015.

Se 2014/2015 års stipendiater

Redaktör: Anna-Karin Eriksson