Publicerad: 2017-02-13

EM-framgångar för Umeåstudenter

NYHET Elitidrottsstudenterna Frida Sandberg, Ulrik Nordberg, Markus Lundholm, Evelina Wickbom och Erik Blomgren visade god form i EM i skidorientering i finska Imatra under dagarna 7–12 februari. Av Sveriges åtta EM-medaljer togs fyra medaljer av studenter vid Idrottshögskolan i Umeå.

Silvermedaljörerna Ulrik Nordberg och Frida Sandberg.
Foto: Mårten Lång/Skogssport.

EM i skidorientering arrangerades i Imatra, Finland, den 7–12 februari. I det svenska skidorienteringslandslaget fanns elitidrottsstudenterna Frida Sandberg, Ulrik Nordberg, Markus Lundholm, Evelina Wickbom och Erik Blomgren vid Umeå universitet. Samtliga studenter ingår i Orienteringens utvecklingscentrum vid Idrottshögskolan, Umeå universitet.

– Jag är inte förvånad över resultaten. Det som gör det extra kul är att det är flera av våra studenter som gjort resultaten, säger Pär Noren, verksamhetsansvarig för Orienteringens utvecklingscentrum vid Idrottshögskolan.

Umeåstudenter bland de tio främsta i sprint

EM i skidorientering inleddes på tisdagen med Sprint. Elitidrottsstudent Frida Sandberg och Evelina Wickbom placerade sig bland de tio främsta med en sjunde respektive en åttonde placering. Magdalena Olsson, utexaminerad elitidrottsstudent vid Jägmästarprogrammet vid SLU Umeå och OUC-student, knep bronsmedaljen.  Ulrik Nordberg lyckades bäst av svenskarna i herrarnas sprint och slutade på en tionde placering.

Rafflande EM-silver i mixstafett

Under onsdagen var det dags för mixstafetten. Frida Sandberg och Ulrik Nordberg åkte för Sverige lag 3 och gjorde en fantastisk insats som resulterade i ett EM-silver. Umeåstudenterna gick i mål på samma tid som segrande Ryssland, men Ryssland dömdes till segrare.

– Vi är nöjda med silvret. För min egen del krånglade min första sträcka lite och jag drog på mig ett fall som gjorde att jag hamnade lite efter, men de två sista sträckorna flöt på riktigt bra, säger elitidrottsstudenten Frida Sandberg.

Se intervju med Frida Sandberg och Ulrik Nordberg

EM-silver till Lundholm i långdistans

Bild på Markus Lundholm med silvermedalj
Markus Lundholm med EM-silver.
Foto: Mårten Lång/Skogssport.

I torsdagens långdistans med gemensam start  visade Markus Lundholm framfötterna och bärgade hem ett EM-silver. För elitidrottsstudent Lundholm var det första individuella mästerskapsmedaljen på seniornivå.
– Den här medaljen är något jag drömt om länge.  Jag gjorde ett lopp i princip utan misstag, berättar Markus.

Ulrik Nordberg slutade som femma i herrarnas långdistans. Magdalena Olsson slutade på en fjärde plats i damernas långdistans, Evelina Wickbom på en nionde plats och Frida Sandberg på en 14:e plats.

Umeåstudenter i topp tio i medeldistans

I grenen medeldistans under lördagen slutade Frida Sandberg på en niondeplats och Magdalena Olsson blev delad tia. I herrarnas medeldistans blev Erik Blomgren näst bäste svensk på en sjunde plats, Ulrik Nordberg slutade som tia.

EM-guld och EM-brons i stafett

EM i skidorientering avslutades med stafett. De svenska herrarna med elitidrottsstudent Ulrik Nordberg på andra sträckan försvarade sitt EM-guld.
– De tre första kontrollerna var relativt svåra, men efter dem var jag ensam resten av banan. Jag höll ganska bra fart, gjorde inga misstag och kunde lämna över till tredje sträckan med en stor ledning, berättar Ulrik.

Ulrik Nordberg
Ulrik Nordberg.
Foto: Mårten Lång/Skogssport.

De svenska damerna fick EM-brons i stafetten. Elitidrottsstudent Frida Sandberg gjorde en fin första sträcka, men varken Magdalena Olsson eller Tove Alexandersson hade det rätta flytet i loppet. Evelina Wickbom åkte i Sverige lag 2 som slutade på en fin fjärdeplats.

Toppåkare vid OUC, Idrottshögskolan

Det svenska skidorienteringslandslaget plockade hem totalt 8 medaljer på EM; tre guld, tre silver samt två brons. Av dessa fördelades medaljerna bland de duktiga Umeåstudenterna:

• EM-guld: Ulrik Nordberg (Stafett)
  • EM-silver: Frida Sandberg och Ulrik Nordberg (mixstafett)
  • EM-silver: Markus Lundholm (långdistans)
  • EM-brons: Frida Sandberg (stafett)
  • EM-brons: Fd. elitidrottsstudent och OUC-student Magdalena Olsson (sprint)

– Alla sju skidorienterare i OUC:s träningsgrupp finns med i någon av Svenska orienteringsförbundets träningsgrupper. Fem av dessa blev uttagna till EM (tolv platser), det visar att vår verksamhet är på rätt väg, säger Pär Noren.

Till vardags studerar de EM-framgångsrika studenterna vid Umeå universitet och ingår i verksamheten Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) vid Idrottshögskolan, Umeå universitet.

• Frida Sandberg: Civilingenjörsprogrammet i bioteknik
  • Ulrik Nordberg: Datorkommunikation