Publicerad: 2015-01-20

Emmanuelle Charpentier tilldelas Louis-Jeantetpriset i medicin 2015

NYHET Schweiziska Louis-Jeantetstiftelsen hedrar Umeåforskaren Emmanuelle Charpentier för hennes bidrag till upptäckten av en mekanism i ett bakteriellt immunsystem som lagt grunden för en kraftfull ny teknologi för modifiering av gener.

Text: Eva-Maria Diehl

Patogena bakterier har ett immunförsvar, med vilket de kan försvara sig mot sina fiender, särskilt virus. När Emmanuelle Charpentier och hennes kollegor studerade det bakteriella immunsystemet upptäckte de en unik mekanism hos CRISPR-Cas9 enzymet, ett slags molekylär sax som består av två samverkande RNA som är kopplade till ett protein. Detta system har utvecklats till ett nytt verktyg som möjliggör genetisk modifiering i en cell på ett mycket enkelt sätt. Redan idag är det klart att CRISPR-Cas9 systemet kommer att revolutionera biologisk och medicinsk forskning.

Emmanuelle Charpentier är gruppledare vid The Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden, MIMS, Umeå universitet, och gästprofessor vid Umeå Centre for Microbial Research, UCMR. Sedan 2013 forskar hon i Tyskland vid Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung i Braunschweig och är Humboldtprofessor vid Medizinische Hochschule Hannover. Hon kommer att använda prispengarna för fortsatta studier av de mekanismer som styr streptokockers infektionsmekanismer, framförallt med bakterien Streptococcus pyogenes.

Louis-Jeantetpriset etablerades 1986 och betraktas som ett av de viktigaste europeiska priserna i medicinsk forskning. Prissumman är på 700 000 schweiziska franc, 6,3 miljoner kronor. Prisceremonin kommer att äga rum 22 april 2015 i Geneve, Schweiz. Den andre pristagaren är Rudolf Zechner från Österrike som erhåller priset för sitt bidrag till förståelsen av lipiders omsättning i kroppen och relaterade sjukdomar.

The Louis-Jeantet Foundation instiftades 1983 efter donation från den franske företagaren Louis Jeantet som levde i Geneve, Schweiz. Stiftelsen ska stödja excellent forskning och främja den bästa biomedicinska forskningen i Europa, både grundforskning och klinisk forskning. Emmanuelle Charpentier är den fjärde forskaren med verksamhet i Sverige som får ta emot priset.

Mer information