"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2010-12-21

En världsomsegling kräver en problemlösare

NYHET Eiliv Häggs studier i teknisk fysik handlar till stor del om problemlösning. Det lär komma väl till pass. I juni nästa år beger han sig ut på en världsomsegling tillsammans med tre personer utan seglarvana. Om allt går enligt planerna kommer de att nå Umeå hösten 2013.

I besättningen ingår även Eiliv Häggs flickvän Emilie Edvinsson, utbildad ”miljökämpe” som hon själv uttrycker det. Hon är examinerad miljö- och hälsoskyddsinspektör från Umeå universitet och arbetar numera i Kristinehamn, där paret bor i väntan på äventyret.– Jag träffade min flickvän i Umeå och hon berättade att hon tyckte att det skulle vara häftigt att segla jorden runt. För två och ett halvt år sedan skakade vi hand på att det skulle bli av, säger Eiliv Hägg.
Drömmen om att korsa Atlanten har länge funnits hos Eiliv Hägg och när han arbetade som projektledare för Umeås arbetsmarknadsdag Uniaden inspirerades han av en studenttrio som redan seglat jorden runt.

Självutnämnd kapten

Eiliv och Emilie annonserade efter fler personer som ville följa med och de fick kontakt med Umeåborna Gustaf Hardell och Tommy Näslund. I besättningen finns bara en person som är seglarvan – Eiliv Hägg – som därmed utsett sig själv till kapten.– Vi får lära oss efter vägen. Det svåraste kommer ändå att bli navigeringen och därför går vi nu kurser för att lära oss mer, berättar han. Ett annat problem kommer att bli att lösa alla svåra situationer som lär uppstå. Kommer de ens att kunna få tag på mat under hela resan?
– Teknisk fysik handlar mycket om problemlösning och det tror jag kommer att bli användbart, säger Eiliv.

Röda och gröna bojar

Kanske blir den svåraste utmaningen ändå att hålla sams på den lilla båten som heter Båten Anna och som de arbetar för fullt med för att ställa i ordning inför resan– Vi har redan nu bestämt att vi ska ha skeppsmöte en gång i veckan där vi delar ut röda och gröna bojar. Det lär bli viktigt att rensa luften för att behålla en god stämning ombord, tror Eiliv.
Tanken är också att resultaten från utdelningarna av bojar och besättningens personliga reflektioner ska publiceras på deras hemsida.

Över Atlanten

Färden beräknas ta två och ett halvt år och de kommer att starta sin resa i Kristinehamn. Rutten går sedan över Atlanten, via Panamakanalen, vidare norr om Australien, genom Suezkanalen till Medelhavet och i augusti 2013 kommer de att nå slutdestinationen Umeå. Väl tillbaka väntar fortsatta studier för Eiliv. Han har en kandidatexamen i fysik och planerar att ta en masterexamen när han återvänt. Men först väntar ett annat äventyr.
– Det jag ser mest framemot är glada dagar till sjöss, underbart stjärnklara nätter, kura i ruffen när det regnar och att dyka ner i turkosblått salt lagom tempererat vatten från segelbåtens för när helst andan faller på.

Följ äventyret på

http://batenanna.se

Relaterade länkar:

Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysikKandidatprogrammet i miljö- och hälsoskydd

Redaktör: Karin Wikman