Publicerad: 2014-03-26

Energieffektivt byggande presenteras vid seminarium

NYHET Hur kan man utveckla produkter och tjänster som ökar byggnaders energieffektivitet? Det har företag i Sverige, Irland, Skottland och Grönland arbetat med inom ramen för projektet Natural Energy Efficiency and Sustainability, NEES. Resultaten presenteras vid ett slutseminarium på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet 27-28 mars.

Projektet är treårigt och syftet är att identifiera och främja utvecklingen av produkter och tjänster som ökar energieffektiviteten i nya och befintliga bostäder genom att använda naturliga, förnyelsebara eller återvunna material. Det kan till exempel handla om byggprodukter baserade på hampa, halm eller returpapper eller att tillhandahålla tjänster som uppmuntrar lokalt, hållbart byggande.

Projektet NEES stöds av Europa Kommissionens Norra Periferiprogram, NPP, och drivs i samverkan mellan Arkitekthögskolan, Umeå universitet, Cork Centre for Architectural Education, Irland, University of Ulster, Nordirland, Glasgow Caledonian University, Skottland, Arctic Technology Centre, Grönland, South Kerry Development Partnership, Claremorris Irish Centre for Housing och Northside Enterprise Centre, Cork.

Lokala företag som deltagit i projektet har kunnat få sina tjänster och produkter klassade som Best Practice efter granskning av en expertpanel. I Sverige har företagen Martinsons, Masonite Beams och Sweco Umeå deltagit.

Slutseminariet är öppet för alla som vill veta mer om hur energieffektivitet i byggnader kan främjas. Seminariet inleds den 27 mars med föreläsningar om bland annat ekoarkitektur på Grönland och naturliga byggmaterial i norr. Den 28 mars fortsätter seminariet med presentationer av produkter och tjänster som klassats som Best Practice.

Tid: 27-28 mars kl 09.00-17.00
Plats: Läsesalen, vån 4, Arkitekthögskolan, Ö Strandgatan 30 C

Antalet besökare är begränsat och registrering är därför nödvändig.

Läs mer om NEES-projektet, ladda ner program och registrera dig

För mer information, kontakta gärna:

Geza Fischl, projektassistent, Arkitekthögskolan
E-post: geza.fischl@umu.se