Publicerad: 2014-11-24

Energiministern och alumnen Ibrahim Baylan på besök

NYHET Ibrahim Baylan, Sveriges nya energiminister, besöker sitt gamla hemuniversitet Umeå universitet den 25 november. Han kommer då att träffa forskare från Bio4Energy och Centrum för miljö- och naturresursekonomi.

Ibrahim Baylan har läst förvaltningslinjen och politices magisterprogrammet vid Umeå universitet mellan 1993 och 1997. Han har också varit ordförande för Umeå studentkår 1997–1998. Sedan den 3 oktober 2014 är han Sveriges energiminister.

Besöket på Umeå universitet inleds på Fornax BTX Facility som är en pilotanläggning för torrefiering. Därefter får Ibrahim Baylan en presentation av Bio4Energy, en stark forskningsmiljö inom bioenergi och bioraffinaderi. Dessutom kommer forskare från Centrum för miljö- och naturresursekonomi att presentera rapporten "En elmarknad i förändring".

Redaktör: Karin Wikman