Publicerad: 2005-03-29

Ergonomisk bår vinner designpris

NYHET Morten Wagener, student på Designhögskolan vid Umeå universitet, har fått priset Best of Category i tävlingen I.D. Student Design Review. Hans tävlingsbidrag, båren Caterpillar Scoop, är utvecklad för att förbättra ambulansförares arbetsförhållanden.

Morten Wagener är 26 år gammal och kommer ursprungligen från Danmark. Nu studerar han på magisterutbildningen i produktdesign på Designhögskolan. Hans vinnande projekt, Caterpillar Scoop, har utförts i samarbete med Ambulansakademin och ambulansstationerna i Umeå och Örnsköldsvik. Priset är på 1000 dollar.

Målet med båren Caterpillar Scoop är att förbättra arbetsförhållandena för ambulanspersonal när de transporterar patienten från olycksplatsen till ambulansen.
– Ambulansförare arbetar under stressade situationer och utsätts ofta för fysiskt och psykiskt krävande uppgifter. När en olycka händer litar vi på ambulanspersonalens professionalism, därför måste de givetvis ha en hög kompetens, men också bästa tänkbara utrustning. Särskilt när det handlar om att förflytta patienter nedför trappor och i svår terräng utsätts ambulansförarna för tunga och farliga lyft, berättar Morten Wagener.

Med hjälp av Caterpillar Scoop blir situationen också mer säker och bekväm för patienterna. Tävlingen Student Design Review är öppen för designstudenter i hela världen. Samtliga tävlingsbidrag har utförts under studenternas utbildning läsåret 2003/2004. Tävlingen sponsras av den amerikanska industridesigntidskriften I.D. och tävlingsresultaten publiceras i tidskriftens september-/oktobernummer.

Mer information om tävlingen finns på www.id-mag.com/sdr/

För ytterligare information, kontakta:

Morten Wagener, student på Designhögskolan vid Umeå universitetTelefon: 0730-75 13 30E-post: mail@mortenwagener.net
Hemsida: www.mortenwagener.net

Redaktör: Karin Wikman