Publicerad: 2013-04-24

Erik Thomson, historiker vid University of Manitoba, gästar Umeå Group for Premodern Studies 6 maj t.o.m. 3 juni

NYHET Erik Thomson, docent i historia vid University of Manitoba, Kanada, är gästforskare vid institutionen för idé- och samhällsstudier och forskningsmiljön Umeå Group for Premodern Studies under perioden 6 maj t.o.m. 3 juni 2013. Under sin vistelse vid institutionen kommer han att ge ett seminarium på temat: ”Jan Hoeufft and the Thirty Years War: An essay on diplomatic history’s limits”.

Erik Thomson är docent i historia vid University of Manitoba, Kanada. Eriks huvudsakliga forskningsområde är tidigmodern europeisk historia med särskilt intresse för Frankrike och Sverige under denna period. Hans aktuella forskning undersöker hur handeln omformade politiken i början av sextonhundratalet och tittar speciellt på ministrar som kardinal Richelieu och rikskanslern Axel Oxenstierna.

Thomson gästar institutionen för idé- och samhällsstudier som gästforskare vid forskningsmiljön Umeå Group for Premodern Studies under perioden 6 maj t.o.m. 3 juni i år. Under sin vistelse vid institutionen kommer han att ge ett seminarium den 16 maj på temat: ”Jan Hoeufft and the Thirty Years War: An essay on diplomatic history’s limits”.

Program med Erik Thomson

Seminarium med Dr Erik Thomson och Dr Pam Sharpe 16 maj kl 9.00-10.30.
Mer info om seminariet

Läs mer om Erik ThomsonInstitutionen för idé- och samhällsstudierUmeå Group for Premoderns Studies

Kontakt

Svante Norrhem Professor i historia Institutionen för Idé- och samhällsstudier Umeå universitet Telefon 090-786 62 51