Publicerad: 2006-03-16

Europaparlamentarikerna – vilka representerar de?

NYHET Vilken roll har EU-parlamentets ledamöter, och vad betyder deras koppling till olika svenska partier? Dessa frågor diskuteras av svenska och internationella statsvetare, och två av våra ledande europaparlamentariker, i en öppen debatt den 17 mars vid Umeå universitet.

EU-systemets betydelse för vår vardag ökar allt mer. Här fattas beslut som påverkar vår lagstiftning och vårt regelverk. Samtidigt talar mycket för att det folkliga inflytandet över EU-politiken är begränsat. Europaparlamentet är det enda direktvalda organet inom EU, och det innebär att ett stort ansvar läggs på dess ledamöter. Hur uppfyller de den rollen? Driver de den politik som de nationella partierna framför på hemmaplan? Är de bortglömda inom partierna? Eller är man kanske de viktigaste ambassadörerna för EU-systemet i Sverige?

Dessa frågor kommer att diskuteras av en debattpanel bestående av Roger Scully, Aberystwyth University; Magnus Blomgren, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet; Cecilia Malmström och Jonas Sjöstedt, båda ledamöter i EU-parlamentet.

Temat för diskussionen är: Ledamöter i EU-parlamentet – partirepresentanter, satelliter eller EU-ambassadörer?
Välkomna att delta fredagen den 17 mars, kl. 10.15–12.00 i sal S213H, Samhällsvetarhuset, Umeå universitet. Diskussionen förs på engelska.

Debatten ingår i Europanätverkets konferens, som hålls den 16–17 mars i Umeå och anordnas av den statsvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet och Svenska nätverket för Europaforskning i statskunskap (SNES).
På eftermiddagen samtalar deltagarna med riksdagsmännen Carl B. Hamilton (fp), Ingvar Svensson (kd) och Lars Tobisson (m) om hur den svenska riksdagen kan och bör arbeta för att påverka sådant som numera beslutas av EU.

Förhandsanmälan krävs för deltagande på eftermiddagen. Mer om konferensen hittar du på: www.pol.umu.se

För mer information, kontakta:
Torbjörn Bergman, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet, tel: 090-786 76 17, 070-575 7300, e-post: torbjorn.bergman@pol.umu.se eller Theresé Andersson, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet, tel: 090-786 76 25, 070-216 1268, e-post: therese.andersson@pol.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson