Publicerad: 2024-04-19

Europeiska CBRNE-centrets engagemang i internationella nätverk

NYHET Centret har genom åren etablerat samarbeten med flera internationella nätverk inom både CBRNE-området och säkerhetsfrågor. Centrets föreståndare, Per-Erik Johansson, berättar mer om två aktuella samarbeten som centret är involverade i och vad de har för betydelse för verksamheten i Umeå.

Text: Niki Biliou

CERIS-nätverket är en del av den Europeiska kommissionen som står för Community for European Research and Innovation for Security. Nätverket består av totalt fyra expertgrupper: 1) Fighting crime & terrorism, 2) Disaster Resilient Societies, 3) Border Management och 4) Strenghtened Security R&I. CERIS verksamhet sträcker sig bortom endast CBRN-frågor men håller sig inom ramen för säkerhet.

- Syftet med nätverket är att samla forskare, företag och operativa myndigheter såsom polis och räddningstjänst; aktörer som kan ha nytta av resultaten av de projekt som presenteras i nätverket. Det finns även utrymme för diskussion kring aktuella eller nya ämnen inom området. På senaste tiden har säkerhetsaspekter om användning av drönare diskuterats, såsom att de kan bära med sig kemiska eller explosiva ämnen.

Vidare, fortsätter Per-Erik kring varför samarbetet är relevant för CBRNE-centret:

- Jag tycker att det är ett bra tillfälle att utöka sitt eget nätverk och skapa kontakter i Europa inom säkerhetsområdet. Det kan dels vara bra för att skapa en uppfattning om vad som görs i projekten, dels för att hitta potentiella intresserade deltagare till ett framtida projektarbete och kunna utveckla en idé tillsammans.

Ett annat nätverk centret är delaktiga i är CTPN - Counter Terrorism Preparedness Network, vilket är ett internationellt samarbete bestående av flera städer världen över och framförallt deras “first responders” samt akademiska institutioner. Medlemmarna har alla gemensamt att de någon gång har blivit drabbade av terroristhändelser.

Nätverket, som grundades 2018, har som syfte att lyfta frågor kring beredskap, resiliens och konsekvenshantering med fokus på terrorism. För att göra detta anordnar nätverket internationella konferenser, seminarier och scenarioövningar där olika erfarenheter och arbetssätt utbyts mellan aktörerna.

- Vi blev tillfrågade om vi ville medverka i en workshop CTPN skulle hålla, eftersom det lät intressant för vår verksamhet tackade vi ja. Även om Stockholm som stad representerar Sverige i nätverket så är ju CBRN frågorna starkt kopplade till Umeå. Av samma anledning som vi är med i andra nätverk, är utbytet av kunskap mellan aktörer en stor fördel. CBRN är ett svårhanterat område, operativ personal har svårt att motivera att lägga mycket tid, på till exempel utbildning eller övning, för sådana händelser som förekommer sällan. Däremot är konsekvenserna många gånger stora.

Andra nätverk som Europeiska CBRNE-centret blivit inbjudna till är bland annat Centrum för hälsokriser på Karolinska institutet, vars mål är att utöka samhällets förmåga för framtida hälsokriser.