Publicerad: 2013-05-14

Eva Lindgren ny docent vid Institutionen för språkstudier

NYHET Eva Lindgren vid Institutionen för språkstudier är en av dem som har utsetts till docent på Humanistiska fakulteten. Eva disputerade 2005 med sin avhandling om skrivutveckling.

– Det är roligt att få ett erkännande för att det man gjort håller en kvalitet, vilket känns viktigt, säger Eva. Det är också ett erkännande för forskargruppen, institutionen, fakulteten och hela universitetet. Jag har lagt ner både tid och engagemang och det är kul att det uppmärksammas.

Just nu är Eva, och några av hennes kolleger på institutionen, mitt i projektet Literacy in Sapmi som handlar om barn och ungdomars skrivande på olika språk i Norden.
– Det är ett kul projekt och det kommer vi jobba med några år till. Vi har samlat in data i form av 900 texter skrivna av skolelever och ska nu börja analysera dem.

Eva är också involverad i en rad andra arbeten, bland annat en fortsättning av EU-projektet Early Language Learning som handlar om barns lärande av främmande språk och som har gett inspiration till en internationell konferens i Umeå nästa år.

– Det som driver mig i mitt arbete och i min forskning är en djupt rotad övertygelse om att alla barn har rätt att använda och utveckla alla sina språk, och få en möjlighet att uttrycka sig i skrift på alla sina språk. Jag tror att det är viktigt att tänka på vad man vill med sin forskning och vad det är som driver en, annars hamnar man väldigt lätt i en publikationsstress.

Eva kommer att berätta mer om sin forskning på onsdag 15 maj, på Humanistiska fakultetens docentdag. Där får hon bland annat sällskap av Giuseppe Nencioni, lektor vid Institutionen för språkstudier.

Redaktör: Veronica Wiman Nilsson