Publicerad: 2017-01-12

Excellence in Teaching-stipendium till forskare inom lärande i fysik

NYHET Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, beviljar Oleg Popov, universitetslektor i fysikdidaktik vid Umeå universitet, ett stipendium för att delta i programmet Excellence in Teaching med placering på National Institute of Education vid Nanyang Technological University i Singapore.

Oleg Popov har fått ett STINT-stipendium. Foto: Mattias Pettersson

STINT vill på olika sätt stimulera till ökat utbyte mellan svenska och utländska lärosäten vad gäller undervisning och utveckling av utbildningen och delar därför varje år ut stipendier för att ge universitets- och högskolelärare möjlighet att vistas vid ett utländskt lärosäte med erkänt hög utbildningskvalitet.

Oleg Popov, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet, får ett av tio eftertraktade stipendier, och ska under hösten 2017 vistas som gästlärare vid Nanyang Technological University i Singapore. Han blev glad när han fick beskedet.

– Det ska bli mycket intressant, både professionellt och på ett personligt plan, att få arbeta i Singapore under en termin. Singapore ligger väldigt högt i Pisa-undersökningar. Det är ett multikulturellt samhälle som lyckades engagera hela befolkningen i utbildningsfrågor. Jag ser verkligen fram emot att lära mig mer om landet och deras lärarutbildning, säger Oleg Popov, docent i fysikdidaktik vid Umeå universitet.

National Institute of Education vid Nanyang Technological University i Singapore är en högt rankat lärarutbildning ur ett internationellt perspektiv och det är den enda i Singapore.

Oleg Popov själv har en gymnasielärarexamen i fysik och matematik och en doktorsexamen i fysik från Ryssland. Sedan 1998 arbetar han vid Umeå universitet och har varit sin institution trogen i snart 20 år. Under åren 2003 – 2008 var han biträdande prefekt.

Hans forskning berör särskilt hur undervisning och lärande påverkas av olika kontexter och kulturella sammanhang. Han är involverad i många internationella samarbeten och har också mångårig erfarenhet av expertarbete för utbildningsutveckling i länder i Afrika och Asien. Oleg Popov publicerar aktivt vetenskapliga artiklar på fyra språk (svenska, engelska, portugisiska och ryska).

Han hyser också ett stort intresse för pedagogiska frågor i skolan. Nyligen var han engagerad i de två största nationella kompetensutvecklingsprogram för lärare i Sverige: ”Matematematiklyftet” och ”Naturvetenskap- och tekniklyftet”.

Vad ska du göra på din nya arbetsplats?

– Jag tror att det blir ungefär samma arbetsuppgifter som i Umeå – undervisning, forskning och handledning. Vad jag ska undervisa om och i vilka pedagogiska utvecklingsprojekt jag ska ingå ska jag diskutera med singaporianska kollegor under våren. Men det ska bli spännande att uppleva skillnader i undervisning och få djupare inblick hur lärarutbildningen fungerar i Singapore. Jag ser fram emot att få nya professionella kontakter där och planera gemensam forskning, säger Oleg Popov.

Sedan år 2008 har nio lärare vid Umeå universitetet fått möjlighet till lärarutbyte vid ett utländskt lärosäte genom inom STINT programme for Excellence in Teaching.

www.stint.se

För mer information, kontakta gärna:

Oleg Popov, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikTelefon: 090-786 64 63
E-post: oleg.popov@umu.se

Pressbild för nedladdning. Foto: Mattias Pettersson