Publicerad: 2012-02-17

Excellence in Teaching-stipendium till kemilektor

NYHET Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, beviljar Åsa Nilsson Lindgren, universitetslektor i kemi vid Umeå universitet, ett stipendium för att delta i programmet Excellence in Teaching med placering vid Ohio State University.

STINT vill på olika sätt stimulera till ökat utbyte mellan svenska och utländska lärosäten vad gäller undervisning och utveckling av utbildningen och delar därför varje år ut stipendier för att ge universitets- och högskolelärare möjlighet att vistas vid ett utländskt lärosäte med erkänt hög utbildningskvalitet.

Åsa Nilsson Lindgren, kemiska institutionen vid Umeå universitet, får ett av tio eftertraktade stipendier, och ska under hösten 2012 vistas som gästlärare vid Ohio State University i USA. Hon blev glad när hon fick beskedet.

– Det känns som att det är dags för nya utmaningar och det ska verkligen bli spännande att få delta i undervisningen vid Ohio State University. Förhoppningsvis får jag både nya intryck och idéer som jag kan ta med mig hem till kemiinstitutionen och till Umeå universitet, säger hon.

Ohio State University bedriver grundutbildning av mycket hög kvalitet. Åsa Nilsson Lindgren kommer att genomföra en planeringsresa under våren för att närmare bestämma om vilka insatser hon ska göra där, det vill säga vilka kurser hon kommer att delta i.

– Det blir förstås någon eller några av deras kemikurser! Förhoppningsvis ges även lite utrymme för forskning. Jag har några idéer som vi kommer att diskutera.

Åsa Nilsson Lindgren disputerade 1984 vid Umeå universitet, och for därefter till Marseille för en kortare postdoc-vistelse innan hon började arbeta på Draco AB i Lund. Sedan återvände hon till Umeå där hon var med och startade företaget Umetri, numera Umetrics. Åsa Nilsson Lindgren var Vd under cirka tio år innan hon sökte sig tillbaka till kemiska institutionen 1995. Där har hon varit studierektor och prefekt och har hela tiden undervisat kemistudenter på olika nivåer.

Under de senaste åren har Umeå universitet varit framgångsrikt när det gäller utfallet av stipendiater inom STINT programme for Excellence in Teaching. Sedan år 2008 har fem lärare vid universitetet fått möjlighet till lärarutbyte vid ett utländskt lärosäte genom programmet.

Om programmet Excellence in Teaching:

Programmet syftar till att utveckla både individer och institutioner. Vid utbytet får lärarna delta i planering och genomförande av undervisningen vid utländska lärosäten med mycket hög kvalitet på sin grundutbildning, och tanken är att lärarnas internationella erfarenheter ska tas till vara på olika sätt när de återvänder. Med stipendieprogrammet vill Stiftelsen tydligt markera att även akademiska lärare behöver internationella förebilder och erfarenheter.
www.stint.se

För mer information, kontakta gärna:

Åsa Nilsson Lindgren, kemiska institutionen Telefon: 090-786 99 39
E-post: asa.nsonlindgren@chem.umu.se