Publicerad: 2018-02-01

Externa uppdragsgivare besöker studenter vid Idrottsvetenskapliga programmet

NYHET I dag besöker flera externa uppdragsgivare Idrottsvetenskapliga programmet och presenterar potentiella ämnen för samverkan genom vårens examensarbete.- Jag är mycket glad att det finns sådant stort intresse att samverka med våra studenter på Idrottsvetenskapliga programmet, säger Inger Eliasson som är ansvarig för kursen examensarbete i idrottspedagogik med praktik.

I dag, 1 februari, besöker externa uppdragsgivare studenterna vid Idrottsvetenskapliga programmet och presenterar potentiella ämnen för samverkan genom vårens examensarbeten.

De externa uppdragsgivarna representeras av:

• Ida Odenblom, Umeå Kommun, Idrott & Folkhälsa
  • Samuel Lund, Svenska brottningsförbundet
  • Anders Wahlström, Svenska ishockeyförbundet
  • Monica Svonni, IFK Umeå
  • Rikard Höög, Västerbottens idrottsförbund
  • Andreas Ågren, Idrottsföreningar väst
  • Outi Krekula, Rädda barnen
  • Andre Jeglertz, Umeå FC

Utöver de externa representanterna finns även interna representanter som presenterar relevanta ämnen för en uppsats:

• Nina Ohlson, verksamhetsledare Innebandyns kompetenscentrum vid Idrottshögskolan,  presenterar uppsatsämnen initierat från Svenska innebandyförbundet
  • Inger Eliasson, Pedagogiska institutionen, presenterar möjligheten att delta i institutionens forskningsprojekt på idrotten område.

- Det är positivt med samverkan för studenterna, för Umeå universitet, för uppdragsgivarna och för oss som lärare och forskare i idrottspedagogik. Det finns en stor potential för utbyte av kunskap, kompetens och idéer men också för nätverksskapande som ger ytterligare möjligheter i framtiden. Vi har flera studenter som fått jobb hos uppdragsgivaren tidigare och forskningssamarbeten har inletts med externa parter, säger Inger Eliasson ansvarig för kursen examensarbete i idrottspedagogik med praktik.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson