Publicerad: 2014-11-06

Få en glimt av Konstnärligt campus

NYHET Utställningar, guidade turer, workshops och filmvisningar. Torsdagen den 13 november står dörrarna till Konstnärligt campus vid Umeå universitet öppna för alla nyfikna som vill lära känna denna unika miljö – där arkitektur, konst, design, digitala experiment och avancerad teknik i gränslandet mellan det digitala och fysiska möts.

Konstnärligt campus invigdes i maj 2012 och består av Arkitekthögskolan, Bildmuseet, Designhögskolan, HUMlab-X, Konsthögskolan, Universitetsbibliotekets filialbibliotek med inriktning arkitektur, design och konst och den sista pusselbiten på Konstnärligt campus, Sliperiet, som invigdes i september i år.

– Mellan klockan 16-19 är allmänheten varmt välkomna att ta del av vad vi gör inom våra verksamheter på Konstnärligt campus, berättar Birgitta Nordholm, samordnare för utbildningsfrågor vid Designhögskolan.

Under kvällen kan man bland annat se de olika skolornas och Bildmuseets utställningar, träffa studenter, prova på enkel elektronik och mekanik, lyssna på intressanta föredrag, lära sig mer om 3D-skrivare, fika och njuta av den vackra miljön på Konstnärligt campus.

Föreningen Short Break visar också internationella kortfilmer från festivaler som Berlinale, Cannes och Clermont-Ferrand på Sliperiet under hela kvällen.

Tid: 13 november, kl. 16–19
Plats: Östra Strandgatan 30, Umeå

Program för evenemanget

FAKTA Konstnärligt campus

På Konstnärligt campus finns 600 studenter. Studenterna på Arkitekthögskolan, Designhögskolan och Konsthögskolan kommer från 40 olika länder.Arkitekthögskolan är den enda arkitekthögskola i Sverige med en konstnärlig profil. Designhögskolan är för tredje året i rad rankad som bästa designutbildning i Europa, Nordamerika och Sydamerika av Red Dot Institute.I Konsthögskolans eget galleri på campus speglas att utbildningen kännetecknas av mångfald i konstnärliga uttryck. Bildmuseet är en av Sveriges mest intressanta scener för internationell samtidskonst och visuell kultur.I HUMlab-X finns avancerad digital teknik för experimentell verksamhet, bland annat en cirka 20 kvm stor skärm inbyggd i golvet, helt unik i sitt slag.
Sliperiets FabLab, som invigs December, blir den första i Sverige.

Läs mer om Konstnärligt campus

Högupplöst pressbild