Publicerad: 2017-08-17

Familjessystem och Europeisk samhällsutveckling då och nu

NYHET Hur begreppet familjesystem kan vara användbart för att förstå europeiska samhällens utveckling, i dåtid och nutid, är något som sociologiprofessorn David Sven Reher, Universidad Complutense, Madrid, gjort sig känd för. Han är en av Europas mest citerade demografer/familjesociologer och på fredag 25 augusti besöker han Umeå universitet.

David Sven Rehers teorier används ofta som förklaringsmodell för observerade skillnader i familjebeteenden, politisk kultur och välfärdssamhällets utformning mellan det katolska Sydeuropa och protestantiska Nordeuropa.

På seminariet i Umeå kommer han att diskutera sin forskning om familjesystem i Europa och hur hans idéer om ämnet har utvecklats sedan publiceringen av hans artikel Family ties in Western Europe: persistent contrasts i tidskriften Population and Development Review (1998) och hur begreppet familjesystem kan vara användbart för att förstå europeiska samhällen i dåtid och nutid.

Fredag 25 augusti kl. 10-12, Humanisthuset, D 108

Seminariet är öppet för alla intresserade

Rekommenderad läsning innan seminariet är artiklen från 1998 som finns tillgänglig på jstor.org

Kontakt:

Glenn Sandström, glenn.sandstrom@umu.se, tel. 090-786 59 75