Publicerad: 2008-12-15

Fantasieggande konstverk invigs på Designhögskolan

NYHET Torsdagen den 18 december invigs The Umeå Nebula, ett fantasieggande konstverk som svävar i Designhögskolans foajé . Konstnären Jone Kvie finns då på plats för att berätta mer om sitt arbete med de två spegelblanka objekten som krönts med färgglada studsbollar.

– Det är ett spännande och unikt konstverk som bidrar till den kreativa miljön här på Designhögskolan, säger Tapio Alakörkkö, prefekt för Designhögskolan.

Skulpturen är inspirerad av nebulosor, flera ljusår stora moln av gas och rymdstoft som finns i galaxerna. I nebulosorna uppstår och kollapsar också stjärnorna, och detta är källan till våra grundämnen. Materialet, som är designers primära verktyg, har alltså sitt ursprung i nebulosan. I likhet med nebulosan är det också på Designhögskolan som det alldeles nya och ännu omformulerade tar form. Genom att studera bilder tagna från rymdteleskopet Hubble har Jon Kvie modellerat nebulosan.
– Det är ingen exakt avbildning av en nebulosa, utan det handlar om amatörens fascination, om viljan att förstå och en önskan om att skapa ett konstverk som väcker associationer och tankar hos betraktaren som sträcker sig bortanför själva verket, förklarar Jone Kvie.

The Umeå Nebula väger närmare 50 kilogram och består av två objekt gjorda i blankpolerat rostfritt stål, som hamrats ut efter en plastmodell. Fastskruvat på den ojämna ytan finns studsbollar i olika färger. – Det är mycket som händer i rummet och skulpturen ska ta uppmärksamhet samtidigt som den ska smälta in och genom sin blanka yta reflektera interiören, berättar Jone Kvie.
Han har tidigare gjort två verk i rostfritt stål, annars arbetar han vanligtvis med brons och aluminium. Studsbollarna är däremot något helt nytt, tillägger han med ett leende.

Jone Kvie kommer ursprungligen från Norge och är utbildad vid konstakademierna i Bergen och Oslo. De senaste nio åren har han varit bosatt och verksam i Malmö och Vitaby, som ligger utanför Kivik i Skåne. The Umeå Nebula är Jone Kvies första offentliga utsmyckning i Sverige och konstverket är beställt av Statens konstråd.

Vid invigningen medverkar följande personer: Bengt Palmgren, rektor på Designhögskolan, Mikael Adsenius, direktör på Statens konstråd, Jörgen Nilsson, projektledare på Statens konstråd, Jone Kvie, konstnär och Klas Dahlberg, VD, Balticgruppen. Dessutom bjuds det på glögg och Sandy Hill String Band underhåller med musik.

Intresserade är välkomna att delta.

Tid: Torsdagen den 18 december, kl 14
Plats: Designhögskolans ljusgård, Östra Strandgatan 30