Publicerad: 2010-06-07

Fartfylld forskning

NYHET Det skulle kunna vara vilken gympapass som helst på Iksu – men här har deltagarna nummerlappar, pulsmätare och efter passet följer enkätfrågor – det är en del i ett forskningsprojekt i psykologi.

– Det är roligt när man märker att man gör framsteg och får bättre kondition. Tidigare gick jag mest på styrketräning, säger Ida Westerlund, som läser till kulturjournalist och fick tipset att delta i projektet av en klasskompis.
Foto: Mikael Lundgren

Nästan 140 deltagare, fördelade på fyra grupper, har tränat på Iksu två gånger i veckan under nästan fyra månader.
– Vi undersöker om det finns ett samband mellan musik och träningsintensitet, berättar projektassistent Johan Paulin.

Alla gruppers genomför ett likadant träningspass till samma grundmusik, men en grupp hör originalversionen av låtarna medan de andra hör låtarna modifierade på olika sätt. Guy Madison vid institutionen för psykologi leder projektet och den som har modifierat musiken digitalt.

Ansträngningsgraden mäts

Före och efter träningsperioden testas deltagarnas kondition, styrka och smidighet. Alla deltagare bär pulsmätare under passen och forskarna kan därför både mäta konditionen över tid och jämföra pulsen mot deltagarnas upplevda ansträngning. De svarar också på frågor om musiken för att forskarna ska kunna se om olika element i musiken har olika påverkan på de som tränar.

Skapar träningsrutin för deltagarna

En positiv bieffekt av projektet är givetvis att många människor kommer igång med träning.
– Passen består av övningar som alla kan vara med på och man kan öka svårighetsgraden eftersom, förklarar Johan Paulin.

Platserna fylldes snabbt efter att inbjudan hade gått ut. Många av deltagarna är anställda på universitetet och på landstinget.

Javier Seguro som läser till jägmästare på SLU, men jobbar också som fältassistent vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. Han tyckte att projektet verkade intressant.
– Det är sätt att hjälpa vetenskapen. Själv får jag en rutin för träning som jag hoppas fortsätta med!

Redaktör: Anja Hansen