Publicerad: 2022-05-16

Fascinerande växters dag firas på Curiosum

NYHET Hur ser pollen ut som orsakar allergier? Vilka växter åt människor för tusen år sedan? Kan växter vara intressanta inom rymdforskningen? Lördag den 21 maj är en dag fylld nya kunskaper och olika aktiviteter kring växter och växtforskning på Curiosum vid Umeå universitet. Arrangör är Umeå Plant Science Centre.

Text: Ingrid Söderbergh

Syftet med Fascinerande växters dag är att sätta växternas fascinerande värld i rampljuset och påminna om att växterna och vetenskapen om växternas biologi är av avgörande betydelse för vår möjlighet att utveckla ett samhälle som är både ekonomiskt-, socialt- och miljömässigt hållbart.

– Växtforskning får oftast inte så mycket uppmärksamhet som till exempel medicinsk forskning men den är väldigt viktig för att möta alla utmaningar som vi står framför. På den här dagen vill vi inte fokusera för mycket på utmaningar, men vi vill visa att växtforsking är jättespännande och jag hoppas att alla som besöker oss upplever en rolig och fascinerande dag!, säger Anne Honsel, projektledare och kommunikatör på Umeå Plant Science Center, UPSC, vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.

Umeå Plant Science Centre koordinerar evenemanget som äger rum på Curiosum i Umeå. Många unga och entusiastiska växtforskare kommer att dela med sig av sina kunskaper och erbjuda roliga och intressanta korta föreläsningar och interaktiva experiment på ett femtontal olika stationer för hela familjen.

– Vi vill naturligtvis visa vad vi gör i vår forskning på UPSC men det är bara en del av den stora bilden. Därför bjuder vi också in forskare utanför UPSC och andra parter att delta för att visa mångsidigheten i växternas värld och allt som hänger ihop med den, säger Anne Honsel.

Om arrangemanget:

När: Lördag, 21 maj, klockan 11-15
Var: Curiosum, Konstnärlig campus, Östra Strandgatan 32, Umeå

Läs mer om alla aktiviteter på Fascinerande växters dag 21 maj

Om Fascinerande växters dag:

Fascinerande växters dag arrangeras i Umeå av Umeå Plant Science Centre tillsammans med Curiosum, Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Det är ett internationellt evenemang som firas över hela världen. Mer än 500 vetenskapliga institutioner, universitet och botaniska trädgårdar i mer än 50 länder kommer att öppna sina dörrar för besökare.

För mer information, kontakta gärna:

Anne Honsel
Kommunikatör