Publicerad: 2016-08-31

Femårsjubilerande podcast hyllar och kritiserar populärvetenskap

NYHET Sveriges Television har ett gott facit vad gäller att tillgängliggöra forskning, till exempel med Kunskapkanalen och Utbildningsradion och program som Värsta språket och Historieätarna. Men i nyproduktionen av Fråga Lund, når de inte ända fram. Detta argumenterar medievetarna vid Umeå universitet, Jesper Enbom och Erik Lindenius, för i jubileumsavsnittet av podcasten Mediespanarna.

Jesper Enbom och Erik Lindenius

Den 31 augusti 2016 fyller Mediespanarna fem år och 242 avsnitt. Det firar Jesper Enbom och Erik Lindenius med att diskutera en av den svenska populärvetenskapens flaggskepp Fråga Lund. De ställer sig frågan om produktionen varit mer inriktad på att göra ett välkänt format snyggt och tilltalande snarare än att fylla en faktiskt behov.

I podcasten beskriver de två medievetarna hur folkbildning tenderar att bli synonymt med att ge kortfattade, spektakulära och pedagogiska svar på kluriga frågor men som en konsekvens av detta skolas inte tittarna in i det akademiska samtalet.

I en tid där frånvaron av dialog är något som framlyfts som ett växande problem i samhällsdebatten, borde även kommunikativa färdigheter och förebilder visas.

Lyssna på senaste avsnittet

Läs mer om podcasten