Publicerad: 2013-06-05

Fenomenella kvaliteter finns enbart i hjärnan

NYHET I en ny avhandling i filosofi talar Jesper Östman om de kvaliteter som vi naivt tar för att vara färg, form, lukt, ljud och annat vi upplever, de fenomenella kvaliteterna, finns enbart i hjärnan och inte ute i världen, som det naivt kan verka.

Jesper Östman
Om vi, t.ex. upplever en röd fyrkant, så finns de rödhetskvaliteter och de fyrkantighetskvaliteter som vi upplever enbart i vår egen hjärna, istället för att finnas i det yttre objekt som orsakade upplevelsen. Detta resultat kan ha relevans för frågor om medvetandet, till exempel för vilka metoder som vi bör använda när vi undersöker medvetandet.

Argumenten för att de fenomenella kvaliteterna finns i hjärnan tar sin utgångspunkt i hallucinationer. När vi har en hallucination upplever vi fenomenella kvaliteter, men dessa kvaliteter finns inte i några yttre objekt. Utifrån en genomgång av alternativen, att vi inte alls upplever något i hallucinationer, eller att det vi upplever antingen är icke-existerande, eller icke-rumsliga och icke-tidsliga objekt, framgår att dessa hallucinerade kvaliteter måste finnas i hjärnan.

Men utifrån vidare argument följer att om kvaliteterna finns i hjärnan i en hallucination, så måste detsamma gälla även alla de kvaliteter som vi upplever när vi inte hallucinerar. Det bör noteras att denna position inte förnekar att det finns yttre objekt, allt som förnekas är att de har de kvaliter som vi upplever, de fenomenella kvaliteterna.

Denna slutsats är också beroende av att invändningar som framförts mot tesen att fenomenella kvaliteter enbart finns i hjärnan kan bemötas – något som Jesper Östman också visar i sin avhandling.

Disputationen äger rum måndag 10 juni, kl. 13.15, Hörsal F, Humanisthuset, Umeå universitet.

Opponent: Howard Robinson, professor, Department of Philosophy, Central European University, Budapest.

Länk till avhandlingen It’s all in the brain: A theory of the qualities of perception – Allt sitter i hjärnan: En teori om perceptionens kvaliteter.

Kontaktuppgifter: Jesper Östman, jesper.ostman@philos.umu.se

Redaktör: Per Melander