Publicerad: 2012-09-05

Fick drömjobbet på Google

NYHET Henrik Jonsson tog klivet från datavetenskap vid Umeå universitet till Google i San Francisco. Det blev till en karriärresa som många drömmer om att få göra.

– Jag har ett drömjobb, utbrister Henrik Jonsson inför ett femtiotal nyfikna företagare, it-anställda och studenter som kommit till nya Studion, en kontorslokal som drivs av Dohi Sweden ovanför kafé Schmäck i Umeå, för att få höra den förre studenten från Umeå berätta om hur det är att arbeta för Google i USA.

Det finns förväntan i luften och intresset är på topp hos åhörarna. Företaget Google är mytomspunnet som få och ligger etta på listan över de populäraste arbetsgivarna bland svenska teknik- och it-studenter före Microsoft, Ericsson, DICE och IBM. Så att många nu vill höra berättelsen om hur det är att vistas i företagets inre korridorer är inget att förundras över.

Henrik Jonsson är vältalig och förmår fånga sin publik när han under några dagars vistelse i gamla hemstaden Umeå får föreläsa om hur hans egen dröm till slut blev konkret. Fast ärligt erkänner han att under de första åren som student på teknisk datavetenskap vid Umeå universitet var det inte mycket som talade för att han skulle lyckas gå så långt. Han låg efter i många kurser och satsade inte på det sätt som behövs för att klara av den bitvis tuffa utbildningen, berättar han.

Drömmen som tändes

Men så kom vändningen. Han beskriver det nästan som en uppenbarelse. I en blogg läste Henrik om artificiell intelligens och så kallad maskininlärning och han bestämde sig för att personerna som arbetade inom det området skulle han bara träffa och jobba med. Men han insåg också att skulle han lyckas med det var han tvungen att först klara av studierna. Så Henrik satte upp nya mål, tog några avgörande beslut, och så småningom stod han där med sin examen och fick sin första tjänst på Umeåföretaget Codemill.

Men Henrik ville vidare och när han såg en ledig tjänst som ”visiting fellow” inom artificiell intelligens vid Singularity Institute i USA skickade han in sin ansökan och blev antagen. Kontakter knöts, det ena ledde till det andra, han fick jobb på start up-företaget Slide som kort därefter köptes upp av Google för 182 miljoner dollar, Henrik Jonsson var en av de som följde med i köpet och plötsligt stod hans namn på lönelistan hos det där it-bolaget som så många drömmer om att komma in på.

Utvecklar system för Youtube

Idag har han sitt kontorsrum på Google i San Francisco med uppgift att utveckla system för hur reklam ska visas på Youtube i samband med de filmer som visas på sajten. Det handlar om avancerad maskininlärning som ur uppsamlad statisk för vad besökarna gör på Youtube kan avgöra hur reklam ska visas för var och en.

Hur då? frågar någon av åhörarna, men Henrik bara skrattar och säger ”nästa fråga, tack”. Det hela rör sig om företagshemligheter och Henrik väljer att låta sin presentation bygga på den personliga berättelsen nu när han i sin gamla hemstad får möjlighet att ge sin bild av livet på Google.

Hysch-hysch och företagshemligheter

Men även om det är hysch-hysch om många saker i hans yrkesliv så finns det ändå mycket att förmedla. Henrik Jonsson berättar istället om de omtalade mytiska 20 procenten av arbetstiden som Google-anställda kan få arbeta med egna sidoprojekt (fast han har själv alldeles för ofta krävande deadlines som naggar i kanten på den friheten). Han berättar om den fria maten som erbjuds alla Google-anställda (jodå, intygar Henrik, ingen ska ha längre än 50 meter till närmaste matställe). Han berättar om alla berömda personer man kan få jobba med inom Google (absolut, säger Henrik, och berättar att hans kontorsrum en gång var mötesrum för Eric Schmidt, legendarisk vd för Google, och att det i samma korridor sitter flera av de personer som man brukar referera till när nyheter om Google diskuteras).

Så allt som allt, Henrik Jonsson verkar inte ångra för ett ögonblick att han vågade satsa och ta klivet ut i det okända. Visst har han fått kämpa med prestationsångest och krav, erkänner han, men allt går att hantera, menar han, och de som lyssnar till honom denna sena eftermiddag i Umeå verkar övertygade om att visst kan det vara värt att våga ta sikte mot skyarna.

Arrangörer för föreläsningen var InfoTech Umeå och Dohi Sweden.

Bilden ovan: Henrik Jonsson, tidigare student på Datavetenskap vid Umeå universitet, fick drömjobbet på Google.

Redaktör: Mikael Hansson