Publicerad: 2005-11-17

Fiktion och verklighet i det nordliga rummet

NYHET Författarna Torgny Lindgren, Kerstin Ekman, Elisabeth Rynell och forskarna Lars-Erik Edlund och Anders Öhman medverkar när humanistiska fakulteten lördagen den 26 november firar Umeå universitetets 40-årsjubileum.

Studier av det urgamla och mångkulturella område som vi kallar ”Det nordliga rummet” utgör sedan länge ett viktigt inslag i forskningen vid Umeå universitets humanistiska fakultet. Här undersöks områdets språk, kultur och historia. När det nu är humanistiska fakultetens tur att fira universitetets 40-årsjubileum bjuder vi in till en eftermiddag om:

Fiktion och verkliughet i det Nordliga rummet

Varmt välkommen lördagen 26 november kl 12.00–ca 15.30Studion, Umeå Folkets Hus.
Fri entré, begränsat antal platser.

Kl 12.00 Britta Lundgren, dekan vid humanistisk fakultet, hälsar välkommen tillsammans med Lars-Erik Edlund, preses för Kungl. Skytteanska Samfundet, och Everth Gustavsson, ordförande i styrelsen för Umeå Folkets Hus.

Kl 12.15 ”Flykt från ett nordligt rum. Om Eliasgestalten i triologin om Vargskinnet” Kerstin Ekman, författare och hedersdoktor vid humanistisk fakultet

Kl 13.00 ”Från Amasonernas land. Nordskandinavien genom årtusendena” Lars-Erik Edlund, professor i nordiska språk KAFFEPAUS och avhandlingsutställning ca 30 minuter

Kl 13.45 ”Läseri och skrivande. I Västerbotten” Torgny Lindgren, författare och hedersdoktor vid humanistisk fakultet

Kl 14.30 ”Flykt till ett nordligt rum” Elisabeth Rynell berättar om sitt författarskap

Kl 15.05 "Att skapa Norrland. Om Norrlandstanken i litteraturen" Anders Öhman, docent i litteraturvetenskap

Ett samarrangemang med Kungl. Skytteanska Samfundet och Umeå Folkets Hus Umeå universitetet invigdes år 1965. Under de första åren hade universitetet 2 000–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 000 studenter fördelade över fem fakulteter. Under hela 2005 firas jubileet med olika evenemang.

Redaktör: Helena Vejbrink