Publicerad: 2007-05-10

Film- och tv-Sverige bedömer manusstudenter

NYHET Nerverna var på helspänn den 8 och 9 maj när åtta bedömare från film- och tv-Sverige kom till Umeå för att delta i bedömningen av studenternas slutarbeten på manusutbildningen för film och tv.

- Givetvis var alla nervösa, säger manusutbildningens konstnärlige ledare Claes-Göran Lillieborg. De flesta av bedömarna är potentiellt blivande arbetsgivare och samarbetspartners framöver. Nu är det inte längre ”på låtsas”. Om mindre än en månad är studenterna inte längre blivande manusförfattare, utan manusförfattare på riktigt. Dessutom med en examen och ett antal kvalificerade manus i bagaget.

De åtta bedömarna är: SVT Dramas Gunnar Carlsson, Gunilla Jensen (erfaren dramaturg inom film och tv), Magdalena Jangard (tidigare Dramachef SVT Göteborg, nu egen producent) och Lisa Dahlberg (tidigare SVT Drama, nu Jarowskij), Lena Rehnberg (huvudproducent för SandrewMetronome) samt cheferna för de tre långfilmsproducerande regionala resurscentra i Sverige: Ralf Ivarsson (VD för Film i Skåne), Tomas Eskilsson (VD för film i Väst) och Per-Erik Svensson (VD för Filmpool Nord).

Det är tredje årets avslutande arbete - en första version av ett långfilmsmanus - som är satt under lupp. Förra året bedömdes studenternas tv-serieprojekt av fyra kvalificerade bedömare bland annat från SVT Drama. I år är det dubbelt så många bedömare, åtta stycken.

- Jag är glad och stolt över att så många som stått på önskelistan också har haft möjlighet att delta. Att åtta bedömare var på plats betyder att studenterna har fått en mer gedigen bedömning, menar Claes-Göran Lillieborg. Var och en av dem har två långfilmsprojekt att bedöma.

En ny kull studenter börjar den treåriga manusutbildningen i höst. Utvecklingen inom media går snabbt, inte minst genom olika nya mellanformer, t ex interaktiv tv, "cross media" med mera. Inför den nya omgången gör man därför ett tillägg i utbildningens namn. Den heter därmed "manusutbildningen för film-, tv- och nya media". Manusutbildningen är en konstnärlig processutbildning. Under de tre studieåren får studenterna tillfälle att arbeta med sin utveckling inom manusskrivandet; konstnärligt, yrkesmässigt och personligt. Man koncentrerar sig dock på så kallad ”tung fiktion” vilket bland annat innefattar långfilm, tv-serier och dataspel.

För mer information, kontakta gärna Claes-Göran Lillieborg, mobiltfn: 0708-23 88 14
E-post: claes.lillieborg@littvet.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink