Publicerad: 2018-05-18

Film om skogens estetik får pris

NYHET I ett pressmeddelande från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Umeå berättas om hur ett filmprojekt om den svenska skogen har vunnit pris vid den internationella filmfestivalen World Media Festival i Hamburg den 16 maj. Filmen "Finskog och fulskog" handlar om skogens estetik och människans skogsupplevelser.

Guld i miljöfilmsklassen gick till “Finskog och fulskog”, en film som handlar om skogens estetik och människans skogsupplevelser.

Den har producerats av Sverker Johansson tillsammans med Henrik Skarstedt, Andreas Norin och Lisen Forsberg åt Future Forests, en tvärvetenskaplig kompetensplattform om skog vid SLU i samarbete med Umeå Universitet och Skogforsk.

I filmen agerar historikern Anna Sténs, Umeå universitet, vetenskaplig ciceron åt ett brudpar som provar olika skogsmiljöer för sin bröllopsbild. Anna Sténs har forskat om ämnet skoglig estetik, bland annat som Sverige-Amerikastiftelsens Zorn-stipendiat.

– Det har varit intressant att följa de estetiska värdenas förändrade status i skogspolitiken och i samhället i stort. Jag hoppas att filmen ska få fler att förstå att det faktiskt går att säga något om vad som upplevs som vackert och fult i landskapet, säger Anna Sténs.

Förutom guldet i miljöfilmsklassen fick filmen Så klarar skogen klimatförändringen, som producerats av samma filmteam, ett silver i dokumentärfilmsklassen. Den har tidigare prisats vid en filmfestival i Cannes.

Både filmerna ingår i #Vimåsteprataomskogen som är en satsning på forskningskommunikation från Future Forests.

Redaktör: Per Melander