Publicerad: 2009-02-02

Filten - en utställning i tidskriftsform

NYHET Galleri60e är ett nomadiskt studentdrivet galleri, knutet till Konsthögskolan i Umeå. Den nya utställningen "filten" är en tidskrift och ett finkänsligt grubbleri kring tillvarons viktiga frågor. Releasefest på onsdag på Scharinska villan.

Konsthögskolans studentdrivna Galleri60e har funnits i snart två år och är ett komplement till Galleri60 i Bildmuseet. I stället för ett fast gallerirum har Galleri60e en tejp; den plats som ramas in med den blir det tillfälliga galleriet. Utställningarna kan dyka upp på olika platser.

Just den här gången är platsen en tidskrift. "filten" heter Galleri60e's nya utställning. Sex konstnärer från Konsthögskolan har samarbetat kring den tryckta formen och dess möjligheter som utställningsplats.

"filten är ett finkänsligt grubbleri kring tillvarons viktiga frågor. Det personliga och oändliga kopplas samman. Det lilla är det relevanta och det som vid första anblicken kan uppfattas som tryggt rymmer det okända."

I filten visas teckningar, ljudverk, fotografi och text av Bengt Rutersten, amatörastronom, Elsie Johansson, författare, Jacob Kirkegaard, konstnär, Jenny Sundén, forskare, Herbarium UME, Ingrid Ogenstedt, konstnär, Ylva Trapp, konstnär, Jenny Åkerlund, konstnär, Thomas Olsson, konstnär, John Huntington, konstnär och Frida Krohn, konstnär.

Releasefest den 4 februari 19.00 på Scharinska villan, Storgatan 65 i Umeå.

Redaktör: Helena Vejbrink