Publicerad: 2019-06-19

Fin insats i nordisk rättegångstävling

NYHET Juridiska institutionen har för fjärde gången deltagit i den nordiska rättegångstävlingen om mänskliga rättigheter som i år avgjordes i Reykjavik.

Text: Sofia Strömgren

– Att plädera inför Europas högsta domare kändes läskigt, var hur kul som helst, och i efterhand har det gett mig ett större självförtroende som talare. Jag känner: "kan jag plädera inför Europadomstolens domare så kan jag plädera för vem som helst nu", säger Amanda Musco Eklund, en av studenterna på kursen.

Tävlingen sker inom ramen för kursen ”Praktisk Europaprocess”, där fem juristprogramstudenter, tillsammans med institutionens lärare och advokatbyrån Kaiding, under vårterminen förberett sig inför rättegångstävlingen på Island.
– När något känts svårt har vi fått fantastiskt stöd. En annan fördel med kursen är att jag haft riktigt roligt med mitt lag, både under de två månader vi nästan bott i rättegångssalen, och under själva tävlingen och alla aktiviteter omkring den. Att deltagande i tävlingen dessutom är en stark merit vid jobbsökande av en mängd olika jobb gör inte saken värre, säger Amanda Musco Eklund.

Praktisk Europaprocess är en valbar kurs på avancerad nivå där studenten ges en unik möjlighet att träna och mäta sina talanger i analytisk förmåga, förmågan att framställa en inlaga, samt konsten att muntligt plädera inför några av Europas högsta domare och med studenter från olika nordiska universitet som motpart.
– Som lärare är det ett nöje att få förmånen att följa och stötta duktiga studenter i deras intensiva arbete med den skriftliga inlagan och den muntliga förberedelsen. Att sedan få vara med och se hur dessa studenter i rättegången, med bemästrande av sin nervositet, har utvecklats till ”goda talare” är ett ännu större nöje, säger Anna Karin Henning Mäki, kursansvarig lärare för Praktisk Europaprocess.

En stor utmaning och ett minne för livet
Laget från Juridiska institutionen tog sig i år inte hela vägen till finalen vid Högsta Domstolen i Reykjavik, men studenterna är ändå nöjda med insatsen och att få praktisera det de lärt sig under kursen.

– Det var kul att delta i tävlingen. En stor del berodde på att man äntligen fick träffa de andra lagen och att få möjligheten att presentera sitt fall inför domare från Europadomstolen, säger Mazyar Shafaati, student på kursen.

– Det var både en utmaning och ett nöje! Det var mycket jobb för att förbereda inlagan och sen pläderingen, men så fort man stod där inför domare från Europadomstolen visste man att det varit värt det. Det var även jätteroligt att träffa så många andra engagerade juriststudenter från hela Norden, säger studenten Sebastian Björnberg.

Jag har lärt mig mer på den här kursen än någon annan jag gått på hela juristprogrammet

– För mig har tävlingen varit ett minne för livet och en erfarenhet som utvecklat mig både som person och som blivande jurist. Kursen är väldigt intensiv, praktisk och nära vad det är att processa i verkligheten. Med det kommer att jag har lärt mig mer på den här kursen än någon annan jag gått på hela juristprogrammet, säger Amanda Musco Eklund.

Hur var det att läsa kursen ”Praktisk Europaprocess”?
– Kursen har gett mig avancerad kunskap om Europakonventionen och hur man kan använda sig av den i praktiken för att argumentera för sin sak. Jag har även lärt mig otroligt mycket för att förbättra min skrivandeprocess och föra muntlig argumentation i domstol, säger Sebastian Björnberg.

– Kursen har gett mig insyn i hur komplexa dessa mål är. Men den har även bidragit till större förståelse för det viktiga uppdrag jurister har i mål som rör mänskliga rättigheter, säger Mazyar Shafaati.

– Avslutningsvis rekommenderar jag framtida studenter att söka kursen - missa inte den här chansen, säger Amanda Musco Eklund.

Nordisk rättegångstävling i mänskliga rättigheter

Rättegångstävlingen pågick under två dagar i början av juni i Reykjavik. Där deltog 13 lag från juristutbildningar i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island. Vann gjorde club S.t Erik från Stockholm och nästa år avgörs tävlingen i Köpenhamn.