Publicerad: 2016-03-10

Fina placeringar för medieproducentstudenter i kreativ tävling

NYHET Studenter vid högskoleprogrammet till medieproducent vid Umeå universitet knep andra- och tredjeplatser i reklamtävlingen Nalta Kreativ som avgjordes den 4 mars på Sliperiet.

Studenter vid högskoleprogrammet till medieproducent vid Umeå universitet kom på andra och tredje plats i reklamtävlingen Nalta Kreativ. Från vänster Jonathan Björklund, Max Williamson och Sofia Berglund. På bilden saknas Anders Nilsson. Foto: Kalle Prorok

– Det var kul att det gav utdelning när man investerat så många timmar i arbetet, säger Jonathan Björklund, student vid medieproducentprogrammet och deltagare i det lag som fick andrapriset i tävlingen.

Nalta Kreativ är en mötesplats där studenter får chansen att visa upp sina kunskaper i kreativa projekt genom en reklamtävling. Målet är att visa aktörer inom näringslivet och mediebranschen i Umeå vilka talanger som finns på hemmaplan.

Utmaningen för årets tävlingsdeltagare var att ta fram ett reklamkoncept för Hjältarnas hus som byggs i anslutning till Norrlands universitetssjukhus. Huset blir tillfälligt hem för barnfamiljer där någon drabbats av långvarig sjukdom, så att barnen vara tillsammans med sina nära under påfrestande behandlingsperioder.

Deltagarnas uppgift var att öka medvetenhet och kunskap om Hjältarnas hus genom en printannons och valfri digital produktion. Sju lag formerades utifrån vilka roller deltagarna önskat; projektledare, copywriter, art director och medieproducent. Tävlingen vanns av ett lag bestående av studenterna Johanna Lindberg, Linn Olsson, Ann Lundström och Linn Grewell.

På andra plats kom det lag Jonathan Björklund ingick i. De utformade dels en tryckt helsidesannons, dels en kort film.

– Vi bestämde oss för att sticka ut och ta risker i vårt bidrag, så det var roligt att få erkännande, säger han. Det var spännande att se hur man fungerade i ett stressat läge och i en ny grupp. En i vår grupp var från Grekland, så vi körde hela projektarbetet på engelska. Det var en utmaning bara det.

Övriga studenter från teknisk-naturvetenskapliga fakulteten som deltog i tävlingen var Sofia Berglund, Max Williamsson och Anders Nilsson, samtliga vid medieproducentprogrammet, samt Jane Bertheim, civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

Nalta Kreativ arrangerades av Jo Kommunikation i samarbete med Umeå kommun, institutionerna för informatik, medie- och kommunikationsvetenskap samt tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet, och Komet Kommunikation.

Läs mer om Nalta Kreativ

Redaktör: Anna-Lena Lindskog