Publicerad: 2014-05-06

Final för internationellt samarbete kring självporträtt

NYHET Att göra självporträtt kan vara ett sätt att lära känna sig själv. Under två år har Bildmuseet i Sverige samarbetat med konsthögskolor i Estland, Finland, Irland och Lettland för att utarbeta konstpedagogiska metoder kring självporträtt.

Torsdag 8 maj och fredag 9 maj sammanfattas och presenteras arbetet i en mindre utställning och ett publikt heldagssymposium.

Vi hälsar journalister varmt välkomna att vara med när som helst under dessa dagar. Hör av er vad ni vill vara med på och önskemål om intervjuer, foto- och filmtillfällen etc så ordnar vi det.

Torsdag 8 maj kl 16:00: Vernissage

Utställningen visar fotografi, skulptur, collage och bildspel från workshoppar som hållits på fem platser i Europa, däribland Umeå. Med olika konstnärliga tekniker och metoder berättar människor i olika åldrar om sig själva. På torsdag eftermiddag kl 16:00 finns ett tjugotal representanter från de olika länderna på plats i utställningen och kan berätta eller intervjuas. Välkommen!

Fredag 9 maj 9:00-18:00: Seminariedag om självporträtt

På fredag kommer ett femtiotal pedagoger, konstnärer, fotografer och andra intresserade till Bildmuseet för att få veta mer och inspireras av arbetet med självporträtt mot olika målgrupper inom det internationella projektet. Representanter från Åbo, Tallin, Riga, Dublin och Umeå berättar om hur det har sett ut på de olika platerna. Fotokonstnären Elin Brothérus från Finland presenterar sitt konstnärskap och en självporträttsworkshop för konstnärer som hon lett i Riga. Under eftermiddagen får deltagarna själva göra självporträtt under ledning av konstnären Pia Bartsch och fotografen Vesa Aaltonen.

Det tvååriga projektet Samtida självporträtt finansieras av EU:s kulturprogram. Projektdeltagarna är Bildmuseet, Sverige; Åbo konstakademi, Finland; Estlands konstakademi, Estland; International Summer School of Photography, Lettland; och Högskolan för konst och design, Irland.

Kring verksamhet och arrangemang i Umeå har Bildmuseet samarbetat med lokala parter som Region Västerbotten, Estetiska ämnen i lärarutbildningen vid Umeå universitet samt Idéan och Kulturcentrum för barn och unga, Umeå kommun. Arbetet har till stor del riktat sig mot förskollärare och barn från förskolor i Umeå och kommer att avslutas med en familjefest med självporträtt utanför Bildmuseet under Kulturnatta lördag 24 maj.

För ytterligare information, kontakta gärna

Lisa Lundström, intendent för pedagogiklisa.lundstrom@bildmuseet.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink