Publicerad: 2013-11-21

Finissage av utställningen Voices of Umeå part II

NYHET Finissage av utställning Voices of Umeå part II: Singing instruments! En utställning som är en produktion av Anders Lind, tonsättare och konstnärlig ledare, Umeå universitet.

Den välbesökta utställningen har pågått sedan 29 september och bjuder in till experimentellt skapande med rösten och modern teknik som uttrycksmedel.

Genom att snurra på cykelhjul, skruva på vattenkranar och dra i lådor har besökaren kunnat vidga sina musikaliska vyer och skapa spännande musik.

Besökarna har också genom att interagera med de två röstinspelningsinstallationerna THE VOICE HARVESTER och THE VOICE PAINTER kunna lämna sina röster.

Dessa röstinspelningar kommer att användas som musikaliskt grundmaterial för skapandet av den tredje och sista delen i projektet: VOICES OF UMEÅ PART III: EVERYBODY SCREAM!

Det blir den stora finalen för projektet, där tusentals röster från Umebor kommer att medverka i ett uruppförande den 24 maj 2014 på Norrlandsoperan i Umeå.

Voices of Umeå drivs av tonsättaren Anders Lind vid institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.

Se klipp från utställningen Voices of Umeå part IIyoutube.com

Läs mer om utställningen Voices of Umeå part IIvbm.se