Publicerad: 2005-09-15

Fira Umeås klokaste 40-åring!

NYHET Den 17 september 1965 invigdes Umeå universitet av Gustaf VI Adolf. Exakt 40 år senare firas detta med festtåg och underhållning på stan.

Firandet startar klockan 12.00 då ett glammande, spexande och färgglatt festtåg avgår från Vänortsparken med destination Rådhustorget. Sång och musik kommer att varvas med högtidstal och spex.

Bland de medverkande finns: Umeå universitets förste rektor Lars-Gunnar Larsson, nuvarande rektor Göran Sandberg, journalisten Sverker Olofsson, kommunalråd Marie-Louise Rönnmark, landstingsråd Levi Bergström, Staffan Ling kreativ konsult, samt nytillträdde chefen för enheten för näringsliv och samhälle, Lena Embertsén, Umeå universitet.

För underhållningen står sambaorkestern Ume Batucada, Umeå Saints Cheerleading, Snösvänget, Medicinarspexet och Nationskören. Dagen till ära serveras en 40-meter lång tårta. Arrangemanget vänder sig till allmänheten och är en del av Universitetets 40-års-firande som pågår under hela året.

För utförligt program se:
www.umu.se/infoenheten/jubileum05/fodelsedag.html

Evenemanget arrangeras i samarbete med Umeå kommun, Umeå C, Västerbottens läns landsting, Norrmejerier och Polarbröd.

Kontaktperson:

Helén Nordahl, projektledare, enheten för näringsliv och samhälle, Umeå universitethelen.nordahl@adm.umu.se.
Telefon: 090-786 67 34, 070-665 75 98

Umeå universitetet invigdes år 1965. Under de första åren hade universitetet 2 000–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 000 studenter fördelade över fem fakulteter. Under hela 2005 kommer jubileet att firas med olika evenemang.

Fler jubileumsevenemang finns på jubileumswebben: www.umu.se/infoenheten/jubileum05/

Redaktör: Carina Dahlberg