Publicerad: 2010-03-10

Fler behöver plugga till förskollärare

NYHET Det kommer att vara brist på förskollärare ända fram till 2025.

Enligt Högskoleverkets beräkningar ser förskollärare, fritidspedagog, yrkeslärare, speciallärare samt specialpedagog ut att tillhöra bristgrupper om några år ända fram till 2025.

Högskoleverket skriver att intresset för att utbilda sig till bland annat förskollärare är lågt bland blivande studenter, men detta håller inte Björn Åstrand, rektor för Umeå School of Education, med om:

– Vi har under de senaste åren haft ett högt söktryck just mot inriktningen mot förskollärare.

Det råder idag också brist på lärare med inriktning mot grundskolans tidigare år, men Högskoleverkets prognos pekar mot att det kommer att vara överskott på denna grupp om ett par år.

Prognosen för lärare i grundskolans senare år och gymnasiet pekar mot balans mellan arbetsmarknadens behov och antalet examinerade.

Läs mer om arbetsmarknaden för lärare.

Redaktör: Michael Nordvall