Publicerad: 2009-12-14

Fler examensarbeten i inlandet

NYHET Handikappanpassning av skoterpulkor i Adak eller byggsimulering i Arjeplog. Genom examensjobb skapas nya och spännande möten mellan inlandets företag och Umeå universitets studenter.

Det är snöslaskig december och näst sista utbildningsdag för Motorfunktionen – en nystartad verksamhet som med hjälp av examensarbeten hoppas kunna öka utbytet mellan företag i de norrländska inlandskommunerna och Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Motorfunktionärer från Kramfors i söder till Arjeplog i norr har samlats i Umeå för att sammanfatta Motorfunktionens första år. Erfarenheterna är blandade men överlag positiva. Frågeställningarna initierade och engagerade. Hur ska vi nå studenterna? När är det bäst att ragga examensjobb? Hur ska vi få studenter att välja exempelvis Storuman framför Umeå eller Stockholm?

Britt-Inger Roos, motorfunktionär i Strömsund, ser många möjligheter med Motorfunktionens verksamhet.
– Ett lyckat examensjobb kan innebära nya lösningar ute på företag som kanske inte hade kommit till stånd annars, säger hon.

Motorfunktionen är ett projekt inom Akademi Norr – tolv inlandskommuner som samverkar kring högre utbildning för att stärka regionens konkurrenskraft. Motorfunktionärerna har under året som gått bland annat utbildats i hur man bäst fångar upp examensarbeten ute bland kommunens företag men även börjat inventera möjliga uppdrag.

Förhoppningen var 150 potentiella examensjobb - ett mål som överträffats med råge. En webbshop i Sorsele behöver exempelvis hjälp med att utforma administratörvänliga webbsidor medan ett snickeri i Gargnäs är i behov av ett it-system som gör det möjligt för kunden att se var någonstans i processen just hans eller hennes order ligger.

Benkt Wiklund är samordnare på enheten för näringsliv och samhälle vid Umeå universitet och den som hållit i utbildningen av motorfunktionärerna.
– En viktig anledning till att det gått så bra att hitta potentiella uppdrag tror jag beror på att motorfunktionärerna redan jobbar ute i kommunerna och har en lokal kännedom på helt annat sätt än om någon från universitet skulle resa runt och försöka inventera eventuella examensjobb, säger han.

Exempel på lyckade matchningar via Motorfunktionen finns redan. En student i energiteknik vid Umeå universitet undersöker exempelvis hur BMW skulle kunna få ner energiförbrukningen på sin testanläggning i Arjeplog. Anne Åberg är projektledare i Arjeplog och Arvidsjaur.
– Att hitta intresserade företag har inte varit något större problem; företagen är överlag mycket positiva och ser stora möjligheter med att en student gör sitt ex-jobb på deras företag, berättar hon.