Publicerad: 2013-09-26

Fler företag till ny omgång av framgångsrikt samarbete med högskoleingenjörer

NYHET Umeå universitet söker fler företag som vill samarbeta med studenter under en andra omgång av den lyckade co-op-satsningen. Samarbetet innebär en kontinuerlig kontakt med studenter på högskoleingenjörsutbildningarna i maskinteknik och elektronik/datorteknik under hela utbildingstiden.

Det lyckade samarbetet som kallas cooperative education drogs igång 2012 och går ut på att studenterna har kontinuerlig kontakt med ett företag under utbildningstiden. En avsiktförklaring upprättas mellan Umeå universitet och företagen och den utgör grunden i samarbetet. Hittills finns Ålö, Bosch Rexroth, GE, Komatsu Forest, Knightec, Bae Systems och Sanmina med i co-op-satsningen och fler samarbeten.

Studenterna gör till exempel ett antal projektarbeten i samarbete med företaget, samt får möjlighet till sommarjobb mellan terminerna. Under tredje året på utbildningen görs även det avslutande examensarbetet i samarbete med företaget.

Anneli Jonsson, HR Manager på Bosch Rexroth, är positiv till samarbetet:
– Tillgången på kompetenta ingenjörer är en överlevnadsfråga för oss och andra företag i regionen. Vi kommer göra allt vi kan för att ge studenterna möjlighet att utvecklas professionellt i ingenjörsrollen redan under utbildningen, säger hon. Vi går in i detta arbete med stor entusiasm och ser fram emot att få visa upp våra spännande företag.

– Det här är en fantastisk möjlighet både för våra studenter och för företagen, säger Staffan Schedin, programansvarig vid högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik. Studenterna får kontakt med företag tidigt i utbildningen, vilket ger dem en större förståelse för yrkesrollen och sina framtida arbetsuppgifter. Företagen å sin sida får möjlighet att lära känna en student under tre år genom ett samarbete som förhoppningsvis kan bidra till att utveckla företagets verksamhet.

Ulf Holmgren, ansvarig för högskoleingenjörsprogrammet i elektronik- och datorteknik, fortsätter:
– Det här samarbetet är bra eftersom studenterna konfronteras med frågeställningar som de inte alltid får i föreläsningsmiljön. Studenterna förväntas både söka svar på dessa frågeställningar och ta egna beslut, vilket gör att de växer. Dessutom ger co-op-samarbetet oss som pedagoger både nya utmaningar och möjligheter. Vi jobbar med arbetsintegrerat lärande och utvecklar programmet tillsammans med företagen, vilket både höjer kvaliteten och användbarheten på utbildningarna. Nu söker vi fler företag som vill vara med så att fler studenter får chansen att söka co-op plats!

Intresserade företag är välkomna att kontakta Umeå universitet för mer information!

Kontakt

Anette Eikelboom Sällström Samordnare Enheten för externa relationer Umeå universitet

Telefon: 0660-29 25 03, 070-301 00 39

Redaktör: Malin Vikström