Publicerad: 2010-12-21

Fler kommuner väljer att samarbeta med Umeå universitet

NYHET Under året har ytterligare 15 kommuner i norra Norrland valt att ingå ett samarbete med Umeå universitet för att koppla samman studenter och det lokala näringslivet.

Bild: Benkt Wiklund Umeå universitet, Margareta Strömbäck Haparanda, Märit Hemphälä Övertorneå, Marika Björkander Haparanda, Marja-Leena Riekkola Haparanda, Mikael Jansson Kalix, Britt-Marie Isaksson Överkalix, Susanna Lörstrand-Unga Umeå universitet i Kiruna.

Textildesign, släpvagnstillverkare och yrkesutbildningsföretag – lilla Övertorneå i Norrbotten stoltserar med en imponerande bred arbetsmarknad. Här finns en uppsjö spännande möjligheter för exempelvis lärarstudenter eller blivande civilingenjörer att vässa sin utbildning med konkurrenskraftig arbetslivserfarenhet. Sedan ett år tillbaka är Övertorneå en del av Umeå universitets samarbete med ett antal kommuner och kommunala lärcentra runt om i Norrland för att öka utbytet mellan universitets studenter och regionens näringsliv.

Samarbetets grundidé är lysande enkel. Det är kommunerna själva, med sin unika lokalkännedom, som är allra bäst på att fånga upp möjliga examensarbeten eller praktikplatser. Inte universitetspersonal från Umeå på snabbvisit. Märit Hemphälä är universitets kontaktperson i Övertorneå.
- Det har verkligen varit lättarbetat. De företag jag talat med har nappat direkt och ser det här att samarbeta med en student som en enorm chans att kunna utveckla sin verksamhet. Vi har redan ett antal examensjobb på gång, berättar Märit.

Samarbetets slagkraftiga koncept lockar många - under det senaste året har antalet medverkande kommuner gått från 14 till 29. En av universitetets nytillkomna samarbetspartners är Högskoleförbundet Östra Norrbotten - ett kommunalförbund mellan Haparanda, Kalix, Överkalix och Övertorneå kommuner som jobbar tillsammans kring bland annat eftergymnasiala utbildningar.
- För oss handlar samarbetet med Umeå universitet om regional utveckling och om att vi vill vara med och påverka framtiden för våra kommuner. Det här arbetet är förhoppningsvis ett sätt att möta kommande pensionsavgångar och regionens behov av välutbildad personal, säger Margareta Strömbäck, förbundschef för Högskoleförbundet Östra Norrbotten.

En viktig del i satsningen är universitetets nya webbsida för arbetslivskontakter – Linkedstudent.umu.se – där arbetsgivare kan lägga in olika uppdrag riktade till studenter. Examensarbete inom logistik på IKEA i Haparanda och praktik på Umeå teaterförening – en sökning i december landar på imponerande 350 olika uppdrag! Universitetets kontaktpersoner har helt klart varit flitiga…
- Att anlita studenter är ett upplägg som passar många företag; det innebär ingen större kostnad men kan ge massor tillbaka. Förut när vi träffat företag har det handlat mycket om olika utbildningsinsatser som de kan tänkas behöva. Med det här arbetssättet, där jag inkluderar studenter som en viktig resurs, tänker jag mer strategiskt, hur jag kan hjälpa företaget utveckla sin verksamhet i stort, säger Märit Hemphälä.

Benkt Wiklund, projektsamordnare på Enheten för näringsliv och samhälle vid Umeå universitet, är mycket nöjd med hur samarbetet utvecklats under det gångna året.
- Våra kontaktpersoner har gjort ett fantastiskt jobb och kommit igång på ett bra sätt. Vi har hittat ett effektivt arbetssätt och behöver inte lägga lika mycket energi på att skapa nya nätverk och plattformar utan kan jobba vidare och finslipa det vi har, säger Benkt.

Redaktör: Elin Axelsson