Publicerad: 2010-04-10

Fler studenter än någonsin – 33 500

NYHET Det myllrar av studenter på Umeå universitet och nu håller de inte bara till på campus, utan syns allt oftare på lärplattformar och andra flexibla arenor.

Umeå universitet växer så det knakar. Köerna till bokutlåning, mikrovågsugnar, uttagsauto- mater och kafeterior ringlar likt långa färgsprakande ormar. Diskussionerna och samtalen duggar över kaffeborden och inte minst via studenternas dataskärmar.
– Det är jätteroligt, försäkrar Åsa Bergenheim, prorektor med särskilt ansvar för grund- och forskarutbildningar vid Umeå universitet.

Flexutbildningarna ökar

Ökningen är bland de största i landet. Umeå universitet har 33 500 studenter. Att så många vill plugga beror dels på arbetslösheten som följt i lågkonjunkturens spår och dels på att ungdomskullarna är särskilt stora. Många väljer att läsa någon form av flexutbildning – till exempel en distansutbildning, som ofta medför mer flexibla lösningar när det gäller studietid och studieplats, och som kan vara nätbaserad. Mellan år 2000 och 2007 var andelen campusutbildningar vid Umeå universitet 70 procent och flexutbildningarna 30 procent. Idag är siffrorna omvända.
– Flexibla utbildningar gör det möjligt för många fler att läsa på universitetet. Det är glädjande, vi vill ju att högre utbildning ska vara tillgänglig för många, beskriver Åsa Bergenheim.

Samma trend överallt

Hon menar att vi bara har sett början när det gäller den här typen av utbildning. – Trenden är densamma över hela världen, så oavsett vad vi anser kan vi inte stoppa den utvecklingen. Därför är det viktigt att satsa för att stå rustade. Arbetet med att höja kvaliteten på de här utbildningarna har vi redan startat, betonar Åsa, som ser en framtid där gränsen mellan distansutbildning och campusutbildning suddas ut allt mer.
– Det här ger möjlighet till mycket mer heterogena studiegrupper som är oberoende av tid och rum. Ungdomar vill ha flexibla lösningar. Det här är en tuff uppgift men vi har alla möjligheter att klara den!

Foto: Andreas Nilsson

Redaktör: Text: Anette Olofsson