Publicerad: 2019-08-02

Fler vill satsa på högskoleutbildning

NYHET I år sökte 398 400 personer till universitet och högskola i Sverige, vilket är en ökning med 7 000 personer (1,8 procent) jämfört med hösten 2018. Drygt 279 000 har antagits, en ökning med 1,5 procent jämfört med förra året. Det visar statistik från Universitets- och högskolerådet, UHR.

När det andra urvalet för antagning till höstens högskoleutbildningar blev klart 1 augusti konstaterades att totalt är 246 665 personer antagna till minst en utbildning. Det är en ökning med 7 280 personer (3 procent), jämfört med förra året.

Sverige behöver fler lärare och sjuksköterskor och både regering och lärosäten ser det som ett prioriterat uppdrag. Därför är det ett problem att antalet antagna vid första urvalet till utbildningar som leder till yrkesexamina har minskat höstterminen 2019, jämfört med höstterminen 2018, för alla utbildningar utom läkarutbildningar. Antalet antagna till läkarutbildningar har i motsats till övriga utbildningar ökat med 3,1 procent.

Minskningen till högskoleingenjörsutbildningar är 11,5 procent, till sjuksköterskeutbildningar 9,5 procent, socionomutbildningar 7,2 procent och till lärarutbildningar är minskningen 1 procent.

Umeå universitet ligger tvåa på listan över antal sökande som antagits till sitt förstahandsval vid första urvaletoch har samma placering i statistiken när det gäller reservplacerade sökande. Umeå har en topplats på flera områden, även när det gäller att ha behöriga sökande (näst flest, efter Uppsala).

I UHR:s statistik över antal antagna till höstterminen 2019 har Umeå universitet också en topp 3-placering, strax efter Uppsala och Stockholm.

-  Det är mycket glädjande att Umeå universitet är attraktivt för så många studenter som söker högskoleutbildning, säger rektor Hans Adolfsson.

Ökningen när det gäller antal sökande till svenska lärosäten beror främst på att det är fler äldre som sökt utbildning. Bland dem som är 25 år eller äldre är ökningen 4,8 procent. Däremot har antalet yngre sökande minskat, vilket till stor del beror på en god arbetsmarknad. I gruppen 20­–­24 år är minskningen 2,6 procent och bland 19 år eller yngre 0,5 procent.