Publicerad: 2013-04-08

Flera idrottsframgångar för Umeåstudenter under helgen

NYHET Under helgen har tre Umeålag haft stora framgångar i ishockey och innebandy. Alla tre lagen har spelare som är elitidrottsstudenter vid Idrottshögskolan vid Umeå universitet.

Ishockey

Redan i fredags kväll stod det klart att Björklövens herrar avancerar till Allsvenskan i ishockey säsongen 2013/2014 efter hemmaseger med 3-0 mot Piteå. Med i laget finns Jens Ledin, juridikstudent; Karl-Johan Lundström, civilingenjörsprogrammet i öppen igång; och Mikael Persson-Riis, idrottsvetenskapliga programmet termin 4.

– Jättehäftigt, största ögonblicket i ens idrottskarriär helt klart. Man var rätt tagen efter matchen och fick åka runt på isen med all publik kvar på läktaren, säger Mikael Persson-Riis i en kommentar om segern och avancemanget.

Innebandy x 2

IKSU:s innebandydamer vann i söndags över besökande KAIS Mora med 8-4. De spelar därmed SM-final i Malmö 13 april, vilka de möter är inte klart ännu. Detta blir IKSU-damernas åttonde SM-final på bara nio säsonger.

Samma kväll stod det klart att även Dalens herrar spelar SM-final efter bortaseger med 4-3 efter sudden death mot Storvreta. På lördag möter de redan finalklara Falun.

Umeås två finalklubbar planerar en gemensam supporterresa till finalen, och givetvis kommer även Innebandyns kompetenscentrum (IKC) i Umeå att finnas på plats i Malmö för att heja fram lagen!

Redaktör: Emilott Lantz