Publicerad: 2024-03-01 Uppdaterad: 2024-03-12, 10:41

Flipped classroom - modellen för årets pedagogiska pristagare

NYHET - Jag uppskattar verkligen priset! Jag brinner för mitt jobb och det här är ett fantastiskt erkännande för det jag gör, säger Ylva Hedberg Fransson som tilldelas 2024 års Pedagogiska pris vid Medicinska fakulteten.

Text: Lena Åminne

Ylva Hedberg Fransson, som arbetar som lektor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi och undervisar på Biomedicinsk analytikerprogrammet, har utvecklat sitt personliga sätt att undervisa. Hon har gått från traditionella föreläsningar till att lägga mer ansvar och självständigt arbete på studenterna.

- Det är en konst att göra något svårt enkelt, säger Ylva som vill få studenterna att gå igång på ett problem som de ska lösa. Studenterna tycker det här är jättebra och jag har också lärt mig att skruva på vissa saker för att studenterna ska få rätt utmaning för att nå målen.

Praktik och teori i kombination

Undervisningen läggs ofta upp som uppgifter utformade som ett problem/en utmaning som löses i mindre grupper. Studenterna kombinerar teori och praktik och når en bra förståelse i sitt arbete mot lösningen.  En svårighet som lärare är att anpassa nivån och att designa uppgifterna så att det blir en lagom utmaning för studenterna.

Studenterna är mer mottagliga för kunskap om de får den vid rätt tidpunkt, därför föredrar Ylva filmer före föreläsningar.

- En film ger studenten hjälp just då studenten är motiverad och behöver informationen för att komma vidare med en uppgift. Det gör att studenterna utvecklas och det är roligt att följa dem på deras resa från nybörjarstudenter till färdiga biomedicinska analytiker.

Inte för mycket monolog

Ylva ger som exempel att studenterna kan få i uppgift att tänka sig att de ingår i ett forskningsprojekt där de ska försöka påvisa ett förutbestämt protein i ett vävnadssnitt. De ska utföra hela processen, från att snitta vävnad i tunna snitt som färgas, till att påvisa proteinet i snitten vid mikroskopering.

- Tidigare föreläste jag och gav dem färdiga protokoll, men jag tror inte på föreläsningsformen. Det blir för mycket monolog och då tappar studenterna lätt fokus.

Nu använder hon flipped classroom där studenterna själva läser in sig och planerar arbetet för att sedan utföra hela processen och Ylvas roll är att vara bollplank och stöd. Skillnaden ligger i att inte servera dem en lösning.

- När de tilldelas ett problem/en uppgift och ansvaret för kunskapsinhämtningen tydligt ligger på dem själva att lösa, lär de sig ämnet bättre.

Men Ylva säger också att denna undervisningsform kanske inte passar alla. Hon har tillsammans med sina kollegor provat olika undervisningsformer genom åren. Nu har hon hittat en pedagogik som fungerar bra men som också kräver att hon känner sig trygg med den, att hon vågar släppa kontrollen och ge den till studenterna.

- Som lärare får man välja den undervisningsform som passar den egna personligheten.

Förändringar som utvecklar

Ylva Hedberg Fransson disputerade 2003 inom området njurcancer och året därpå började hon jobba som vikarierande adjunkt. Hon blev kvar och stortrivs på sitt jobb.

- Jag har så fantastiska kollegor och det är så roliga ämnen.

Utvecklingen både inom området laboratoriemedicin och i samhället med digitalisering, nya snabba sätt att kommunicera och träffas, är också spännande och utvecklande, liksom nya arbetsuppgifter.

- Jag har tagit över ansvaret för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) vilket innebär samarbete med handledare och att förbereda studenterna inför deras VFU-placeringar.

Nytt blir det också med den kommande decentralisering av programmet som från hösten även går att läsa från Sunderbyn och Östersund.

Bedömningsgruppens motivering

Ett stort antal nomineringar lyfter fram Ylvas engagemang i undervisningen. Med en blandning av humor och tydlighet, tillsammans med lyhördhet och struktur, får hon studenter att känna sig trygga och inspirerade att arbeta vidare. Ylva brinner för sitt arbete och utvecklar hela tiden sin undervisning. Hennes innovativa inspelade muntliga feedback på vetenskapligt skrivande och utveckling av nya övningar har lyfts fram som exempel på detta.

Utöver att vara omtyckt bland studenterna är Ylva en uppskattad kollega och var en av de första vid fakulteten att utnämnas till meriterad lärare. Ylvas engagemang för kursutveckling, implementering av nya digitala metoder och säkerställande av hög kvalitet går ingen oförmärkt förbi.

Mottagare av medicinska fakultetens pedagogiska pris 2024 har utsetts av en bedömningsgrupp vid fakulteten.

Priset utdelas under Årshögtidsveckan 2024.