Publicerad: 2021-04-12

Flisstudier får fint forskningspris

NYHET Jessica Gard Timmerfors, alumn från Företagsforskarskolan, är första pristagaren till den nya utmärkelsen Young Researcher´s Award. Bakom priset står Stiftelsen Gunnar Sundblads forskningsfond.

Text: Ingrid Söderbergh

Kemisten Jessica Gard Timmerfors disputerade inom Företagsforskarskolan vid Umeå universitet i fjol och får i dagarna ta emot Young Researcher´s Award för forskning som har en tydlig koppling till pappers- och massaindustrin och dess produkter och processer.

Juryns motivering för utmärkelsen  lyder:

Genom att studera flis med hjälp av moderna metoder och tekniker lägger Jessica Gard Timmerfors grunden för ökade möjligheter till en effektiv användning av vedråvaran. Dessutom lyfter hon fram flis som ett forskningsområde som är relevant och aktuellt för både industrin och akademin.

– Jag är jätteglad och stolt! Jag hade aldrig trott när jag började mina doktorandstudier vid Företagsforskarskolan att jag skulle kunna göra forskning som vinner ett så fint pris. Jag är mest glad över att flisning får lite uppmärksamhet och att jag kan fortsätta arbeta med min forskning, säger Jessica Gard Timmerfors.

Jessica var doktorand vid Kemiska institutionen inom ramen för Företagsforskarskolan vid Umeå universitet åren 2015-2020 och beforskade då ämnet flishuggning.

Huvudfokus i hennes doktorandprojekt var en ny typ av trumhugg som har utvecklats av Multi Channel Sweden AB. Hon har studerat huggen både i full skala ute på massabruk och i pilotskala på Domsjö utvecklingsområde i Örnsköldsvik. Vid försöken i pilotskala har hon själv kunnat styra valet av råmaterial och inställningar.

Jessica Gard Timmerfors handledare var professor Leif Jönsson vid Umeå universitet och mentor var den externa parten David Blomberg vid RISE Processum.

Jessica arbetar i dag vid MoRe Research (del av RISE) sedan september 2020. Hon tycker att Företagsforskarskolan har betytt mycket för hennes karriär.

– Utan den hade jag inte hamnat i Örnsköldsvik eller påbörjat min forskning inom träflis. Kunskapen och en doktorsexamen har nu gett mig möjlighet att fortsätta min forskning om träflis. Just nu tittar jag närmare på sågverksflisen, vilket detta stipendium tillsammans med finansiering ifrån Kempestiftelserna har gjort möjligt.

Jessica får priset den 20 april under arrangemanget Forum för bioekonomi. Det är en digital del av Skogsnäringsveckan. Tyvärr har smittspridningen av covid-19 tagit bort möjligheten att få ta emot priset i person. Det blir fortfarande en digital prisceremoni där Jessica Gard Timmerfors tillsammans med fyra andra pristagare blir uppmärksammade av Kung Carl XVI Gustaf.

Förutom äran och ett diplom kommer Jessica Gard Timmerfors få 400 000 kronor till sin forskning.

Läs pressmeddelande via TT

Läs  Jessica Gard Timmerfors avhandling