Publicerad: 2009-02-11

Florian Zeyfang – Slow Narration Moving Still

NYHET Den tyske konstnären Florian Zeyfangs konstverk, installationer och filmer har visats på utställningar och filmfestivaler runt om i världen. Nu presenteras hans arbeten, för första gången i större skala för en svensk publik, i en separatutställning på Bildmuseet.

Välkommen till vernissage på söndag 22 februari kl 14. Konstnären närvarar. Samtidigt öppnar ytterligare två utställningar på Bildmuseet: Magnus Bard – Teckningar om samtiden och Britta Marakatt-Labba – Kosmos.

Florian Zeyfang (f.1965 i Tyskland) bor och arbetar i Berlin. Sedan 2007 är han också verksam som professor vid Konsthögskolan, Umeå universitet. Under många år har han arbetat med experimentell film och video.

Utställningen Slow Narration Moving Still, som öppnar på Bildmuseet nästa helg, innehåller några av Zeyfangs senaste arbeten och dessutom ett helt nytt verk, Horizon, producerat särskilt för Bildmuseet.

Samhällsutveckling och kulturella uttryck

Zeyfang intresserar sig för hur förändringar inom teknologi och media påverkar konsten. Han är fascinerad av konstens formspråk och innehåll under perioder av politisk förändring, och av samband mellan kulturella uttryck och samhällsutveckling. I Slow Narration Moving Still undersöks det filmiska berättandet, förhållandet mellan rörelsen och det narrativa. Ett särskilt fokus ligger på gränssnittet mellan stillbild och rörlig bild; på det mellanrum där stillbilden blir film.

De diabildsinstallationer och videoverk som ingår i utställningen har alla ett utforskande förhållningssätt till filmmediet. Flera av dem använder historiska eller litterära referenser. Filmen Introduction to a Small History of Photography (2008) utgår från en essä av den tyske filosofen Walter Benjamin. Zeyfang experimenterar med de fotografier, tryckta reproduktioner i böcker, som Benjamin använde sig av när han 1931 skrev “Small History of Photography”. Filmhistoriska referenser återfinns i diabildsinstallationen Obscurity - Kiev Version (2006) där flödet av fotografier, alla tagna i förorter till och i centrum av Kiev, vävs samman med citat från en film av den franske filmregissören Jean-Luc Godard.

Zeyfangs intresse för experimentet inom rörlig bild är tydligt också i Spirit (2006-2008), ett trekanaligt videoverk som kombinerar långsamma och snabba klipp med stillbilder, och där indiska filmskapare berättar om den samtida experimentella filmscenen i landet. The Dispossessed (2008) gestaltar relationen mellan konst, politik och utopi. I installationen varvas bilder av den spektakulära arkitektur som följde i spåren av den kubanska revolutionen med utdrag ur en science fiction roman av Ursula LeGuin, en roman som beskriver hur ett anarkistiskt samhälle på en annan planet skulle kunna se ut.

För utställningen producerar Zeyfang också ett helt nytt verk, Horizon, ett resultat av hans research i Västerbottens museums arkiv och samlingar. Detta nya verk utgör också själva den utställningsarkitektur mot vilken de övriga verken i utställningen presenteras.

Konstnär, professor, curator och redaktör

Vid sidan av sin konstnärliga praktik arbetar Zeyfang också som curator och redaktör. Han senaste publikationer omfattar:  1,2,3… Avant-Gardes (2007), Pabellón Cuba: 4D – 4 Dimensions, 4 Decades (2008), I said I love. That is the promise. The TVideo politics of Jean-Luc Godard (2003) and Poor Mans’s Expression (under utgivning).

Föreläsningsprogram

En serie föreläsningar planeras i anslutning till utställningen med bland annat Stefanie Schulte-Strathaus, Carles Guerra, Anselm Franke, Tabea Metzel, Marc Glöde och Eric de Bruyn. Serien är ett samarrangemang mellan Konsthögskolan och Bildmuseet. Mer information: www.bildmuseet.umu.se.
Slow Narration Moving Still visas på Bildmuseet fram till den 26 April. Utställningen har möjliggjorts genom stöd från Goetheinstitutet i Stockholm.
För ytterligare information, besök gärna Bildmuseets webbplats eller kontakta curator Katarina Pierre
via e-post eller tel 090-786 9632.