Publicerad: 2008-06-11

FN-pris för innovativt biblioteksarbete

NYHET FN har utsett Umeåregionens satsning på tillgängliga bibliotek till vinnare av 2008 års "United Nations Public Service Award". Forskare vid Designhögskolan, Umeå universitet, har arbetat med projektet för att ge synskadade bättre möjlighet att själva botanisera på biblioteken.

Med Designhögskolans innovation behöver den synskadade bara peka på en bok. Titel, författare och resumé hämtas då från en databas och blir uppläst i ett headset.
– Varje media är märkt med ett litet chip som översätts av en särskild läsare som fästs på fingret. På detta sätt kan synskadade söka efter och upptäcka nya böcker på egen hand, förklarar Kent Lindbergh, huvudansvarig för projektet på Designhögskolan.

Denna orienteringshjälp, som kallas AudioIndex, har visat sig vara uppskattad även bland dyslektiker, afatiker och hos dem som helt enkelt glömt sina läsglasögon hemma. Produkten har gått från idé till färdig produkt och Kent Lindbergh äger numera även företaget Teknikhuset AudioIndex AB. I mars förra året installerades AudioIndex på Stadsbiblioteket i Umeå. Sedan dess har också Skellefteå, Uppsala, Norrköping, Eskilstuna, Håbo och Enköping köpt produkten.

Det var Sveriges kommuner och landsting som nominerade Umeåregionens bibliotekssamarbete till utmärkelsen i kategorin "Improving the delivery of services". Priset kommer att delas ut i FN:s högkvarter i New York 23 juni och Kent Lindbergh kommer att delta i prisceremonin. Bibliotek 2007 kallades det samarbetsprojekt mellan kommunbiblioteken i Umeå, Bjurholm, Vindeln, Nordmaling, Robertsfors som inleddes 2001 och avslutades 2007. Utgångspunkten har varit att, genom ett fördjupat samarbete mellan de sex kommunerna i Umeåregionen, göra bibliotekens tjänster mer tillgängliga med hjälp av IT. Samarbetet med biblioteken har också bidragit till att Umeå kommun under 2005-2007 satsat två miljoner kronor per år i ett samarbetsprojekt med Designhögskolan, vilket fortsätter under 2008-2010 med en miljon per år. Inom samarbetet arbetar forskare och studenter med att utveckla de tjänster som kommunen erbjuder, till exempel inom äldreomsorg och utbildning.

För ytterligare information, kontakta: Kent Lindbergh, Designhögskolan Telefon: 070-337 47 02
E-post: kent.lindbergh@dh.umu.se

Redaktör: Karin Wikman