Publicerad: 2016-10-26

Följ med Umeå universitet till månen!

NYHET Inom en snar framtid kan Umeå universitet bli det första lärosätet i landet som landar på månen. Den 17 november berättar rymdentusiasterna i Umeå Lunar Venture mer om arbetet med att utveckla de mätinstrument som ska åka med i raketen. Då går det också att få närkontakt med en rymdfarkost som ska köra runt på månens yta, och möta de tyska konstruktörerna.

Månen har alltid fascinerat och förbryllat människan. Inom kort ska fler av dess hemligheter avslöjas. Umeå Lunar Venture – en grupp studenter och forskare i Umeå – blir då först i världen med att mäta det elektriska fältet på månens yta. Att få mer kunskap om fältet – och hur det påverkar måndammets rörelse och elektrisk utrustning – är intressant, särskilt inför framtida rymdfärder till andra himlakroppar. Samtidigt blir det vetenskapliga experimentet Sveriges allra första på månen, och Umeå universitet det första svenska lärosätet att landa på himlakroppen.

Redan nu är rymdentusiasterna i Umeå är i full gång med att utveckla de mätinstrument som ska åka med i raketen. Under Umeå Lunar Venture Innovation Fair den 17 november (program, se nedan) går det att få veta mer om arbetet. Då går det också att få närkontakt med en rymdfarkost som ska köra runt på månens yta, och möta de tyska konstruktörerna. Under dagen medverkar dessutom andra studenter i teknisk fysik.

Följ direktsändningen av evenemanget
Alla intresserade är varmt välkomna!

Frågor? Kontakta: umealunarventure@umu.se

Mer om projektet Umeå Lunar Venture

Program 17 november, 09:00–13:30:

Plats: MIT-husets foajé, Umeå universitet

09.00–10.00 Registrering

10.00–10.10 Välkommen!

Anders Fällström, vicerektor

10.10–10.15 Introduktion Umeå Lunar Venture

Clayton Forssén, student vid civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik med inriktning mot rymden

10.15–11.00 Umeå Lunar Venture – Utforska månen

Det som började som ett hobbyprojekt har på mindre än två år vuxit till ett av Sveriges stora rymdprojekt. Men hur är detta tekniskt möjligt? Och hur fungerar egentligen månen?
Sebastian Sjöquist, Project Manager; Maria Hamrin, Project Scientist; Tomas Härdin, Electronics Engineer

11.00–11.10  Hur kan ett samarbete mellan studenter i teknisk fysik och lokala företag se ut?

Martin Servin, kursansvarig sammverkansprojekt mot näringsliv

11.10–11.55  The first private Moon mission in history! (på engelska)

The Part-Time-Scientist (PTS) are a group of engineers, scientists and space enthusiasts formed in 2009. Their main goal: Winning the Google Lunar Xprize, which is a race to the Moon. Winner is the team that is able to send a rover on the Moon surface, drive 500 meters and send video and pictures to the Earth. This will be the first private Moonmission in History. The talk will give you an overview about our development, our story and the future of our project... and we have a real Moonrover!
Michael Mussler, Press Contact, and Karsten Becker, Engineer, PTScience

11.55–12.00 Avslutningsord

12.00–13.30 Lunch/Mingel

Program 17 november, 13.30–15.00:
För personal och studenter

Plats: MIT-husets foajé, Umeå universitet

13.30–13.35 Välkommen!
Sebastian Sjöquist, projektledare Umeå Lunar Venture, hälsar välkommen till eftermiddagen

13.30–14.00 3d-labbet och hur det används
Krister Wiklund, Institutionen för fysik, berättar om 3d-labbet och hur det används för att ge studenter bra verktyg för problemlösning

14.00–14.15 Om min tid i Umeå Lunar Ventures sommarprojekt och vad har det gett mig.

14.15–14.45 Månfysik
Patrik Norqvist, Institutionen för fysik

14.45–14.50 Slutord
Maria Hamrin, Institutionen för fysik, och Sebastian Sjöquist, projektledare Umeå Lunar Venture

14.50–15.30 Fika och mingel

Program 17 november, 18:00–21:00:
Umeå Lunar Venture på Umevatoriet

Plats: Umevatoriet, Umestan

18.00–18.05  Välkommen!

18.05–18.50 Umeå Lunar Venture – Utforska månen

19.00–19.45  Månfysik

Patrik Norqvist, Institutionen för fysik

20.00–20.45 The first private Moon mission in history! (på engelska)

The Part-Time-Scientist (PTS) are a group of engineers, scientists and space enthusiasts formed in 2009. Their main goal: Winning the Google Lunar Xprize, which is a race to the Moon. Winner is the team that is able to send a rover on the Moon surface, drive 500 meters and send video and pictures to the Earth. This will be the first private Moonmission in History. The talk will give you an overview about our development, our story and the future of our project ... and we have a real Moonrover!
Michael Mussler, Press Contact, and Karsten Becker, Engineer, PTScience

Redaktör: Anna Svanbeck