Publicerad: 2016-11-15

Följ Umeå universitets väg till månen den 17 november

NYHET Inom en snar framtid kan Umeå universitet bli det första lärosätet i landet som landar på månen. Torsdagen den 17 november berättar rymdentusiasterna i Umeå Lunar Venture mer om arbetet med att utveckla de mätinstrument som ska följa med i månraketen. Då går det också att få närkontakt med en rymdfarkost som ska köra på månens yta, och möta de tyska konstruktörerna.

Månen har alltid fascinerat och förbryllat människan, och inom kort avslöjas fler av dess hemligheter. Umeå Lunar Venture – en grupp studenter och forskare i Umeå – håller nämligen som bäst på att utveckla ett mätinstrument som skickas till vår närmaste himlakropp.
– Det är jättekul och ofantligt stort, både för oss här och för hela Sverige! Projektet visar att även ett mindre land kan vara med och bidra med unik kunskap inom rymdvetenskapen, säger Sebastian Sjöquist, projektledare för Umeå Lunar Venture.

Instrumentet, som Umeå Lunar Venture håller på att utveckla, ska mäta det elektriska fältet på månens yta – för första gången i världshistorien.
– Att få mer kunskap om fältet – och hur det påverkar måndammets rörelse och elektrisk utrustning – är väldigt viktigt och intressant, särskilt inför framtida rymdfärder längre bort.

Det vetenskapliga experimentet blir Sveriges allra första på månen, och Umeå universitet blir med andra ord det första svenska lärosätet att landa på himlakroppen. Anders Fällström, vicerektor vid Umeå universitet, är otroligt stolt över projektet.
– Det här är verkligen ett drömprojekt! Visst är Umeå universitet bra på nya upptäckter och gränsöverskridande forskning, men att vi ska bli först med att nå ut i rymden och landa på en annan himlakropp känns faktiskt lite overkligt! Extra kul är att våra duktiga studenter är ytterst delaktiga i att utveckla instrumentet, säger han.

Rymdfarkosten som ska köra på månytan. Foto: Audi.

Innovation Fair den 17 november
För att berätta mer om arbetet med månprojektet bjuder Umeå Lunar Venture in till en Innovation Fair torsdagen den 17 november. Då går det att få närkontakt med en rymdfarkost som kan köra på månytan, och träffa de tyska konstruktörerna The Part-Time Scientist (PTS) och studenter i teknisk fysik och informatik.

Tid och plats:Kl. 10:00–12:00, MIT-husets foajé, Umeå universitet
Journalister är välkomna redan kl. 09:00.

Innovation Fair – hela programmet

Varmt välkomna!

Om Umeå Lunar Venture
Umeå Lunar Venture är ett samarbete mellan Umeå universitet och Space Science Sweden som ska sätta Sveriges första experiment på månen. En stor del av arbetet har utförts av studenter vid Umeå universitet.

Frågor? Kontakta:Sebastian SjöquistProjektledare, Umeå Lunar Venture073-036 1512
umealunarventure@umu.sePetra KäckEvent och besök, Kommunikationsenheten072-531 70 53
petra.kack@umu.se

Mer om projektet Umeå Lunar Venture